Verdienste of genade? - pagina 42
van eigen verdiensten ^^°). Achter de verdienste Kgt het goddehjk initiatief der barmhartigheid en van een conflict tussen verdienste en genade kan dus geen sprake zijn. De genade wordt niet verdiend en er moet van een „gratis justificari" gesproken worden, want als de genade uit de werken zou zi ...
Verdienste of genade? - pagina 41
nimmer verdienen. Daarom wordt het pelagiandsme en ook het semipelagianisme afgewezen en nog steeds wijst Rome — in de discussie over de verdienste — naar het concilie van Carthago in 418 en naar dat van Orange in 529, waar gezegd wordt, dat het voor goede werken, die waarlijk verdienen, noodzake ...
Verdienste of genade? - pagina 40
vanuit een devaluering van de loon-gedachte, maar vanuit de totahteit van het katholieke dogma, dan is het m. i. mogelijk, dat te doen door te wijzen op vier problemen, die juist hier een bijzondere illustratieve waarde hebben. Ik zou U achtereenvolgens willen wijzen op de complexiteit van het me ...
Verdienste of genade? - pagina 39
evenredigheid, maar om de zuiverheid dezer evenredigheid, die beslissend is voor het uitzicht op het koninkrijk Gods én de vroomheid er voor bewaart een dubbelganger te worden van de egoïstische vroomheid. Er is dan ook slechts één kriterium ter toetsing van de verdienste-leer op haar al of niet ...
Verdienste of genade? - pagina 38
te maken allereerst tot de supreme vervxiller van eigen wensen. Zoals de mens in het Onze Vader zijn ganse leven dragen mag in het hcht Gods, maar eerst drie maal denken moet aan de dingen des Vaders, zo is de „amour pin-", die van loon niet wü horen ter wille van de zuiverheid der liefde, een mi ...
Verdienste of genade? - pagina 37
aan alle zijden is afgeschermd tegen élke interpretatie, die de relatie tot het koninkrijk Gods niet meer ten volle honoreert en de evenredigheid fixeert vanuit een buiten dat rijk omgaande „justitia distributiva", die iets anders is dan de trouw van God. "®) Het is op grond van het voorafgaande ...
Verdienste of genade? - pagina 36
staan. We zien soms de schaduwen vallen over de exegese vanuit de dogmatiek, bv. bij de R. K. Weisz, die tot de conclusie komt, dat ze allen evenveel kregen, omdat de arbeiders, die later aan het werk gingen, toch óók de wil gehad hadden om te werken en deze wil wordt dan als werk gerekend en als ...
Verdienste of genade? - pagina 35
liatio, waarover artikel 23 van de Belgica spreekt. Het is de religieuze benadering van het heü, gelijk in de geschiedenis van de hoofdman van Kapemaüm, van wie de mensen zeggen: „hij is het waard, dat hij geholpen wordt", maar die zélf zegt, dat hij niet waard is, dat Christus onder zijn dak zou ...
Verdienste of genade? - pagina 34
licht — is het merkwaardig, dat het bhjkbaar niet gaat om de een of andere vorm van egoïsme, van een nu Christelijke toonzetting van het „incurvatus in se", dat hier zou worden gelegitimeerd. Overal waar over loon, kroon en erfenis gehandeld wordt, rijst een geheel ander beeld voor onze ogen op. ...
Verdienste of genade? - pagina 33
Als Paulus het woord „op uw rekening komen" niet schuwt, is het dan misschien zo, dat wij er voor terugschrikken? Het zal in ieder geval goed zijn ons er van te doordriagen, dat de wisselwerking tussen menselijk en goddelijk handelen onmiskenbaar is, te ernstig om er niet ten voUe aandacht aan te ...