GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 37

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

aan alle zijden is afgeschermd tegen élke interpretatie, die de relatie tot het koninkrijk Gods niet meer ten volle honoreert en de evenredigheid fixeert vanuit een buiten dat rijk omgaande „justitia distributiva", die iets anders is dan de trouw van God. "®) Het is op grond van het voorafgaande beslist onverantwoord de R. K. verdiensteleer tegemoet te treden in de weg van een verzwakking van het verband tussen het goede werk en het loon. Het zal niet mogen gaan om een minder sterk accent op die wisselwerking, die ons door het Woord Gods met zulk een diepe eschatologische ernst voortdurend wordt aangewezen. De oogst moge Gods verrassing zijn en blijven en dat God zélf de tranen van de ogen zal afwissen, moge een onvoorstelbaar intiem geheimenis blijven, dat geheim is niet contingent, maar staat in aangewezen relaties, die in het kerugma functioneren met onmiskenbare duidelijkheid. Het koninkrijk Gods met zijn nieuwe dimensie van zegening en kracht neemt deze verbanden volstrekt ernstig — tegenover alle annihilatie en quiëtisme — en men vergist zich zeker niet, wanneer men vanuit de prediking van het koninkrijk Gods ontdekt, dat het noodzakelijk is boven het dilemma: „eudaemonisme óf belangeloze vroomheid" uit te grijpen, omdat dit dilemma zelf wegvalt vanuit het centrale van het koninkrijk: de dienst van God, de liefde tot God en de liefde tot de naaste. Om der vdlle van deze dienst en deze liefde is de „amour desinteresse" een onmogelijk ding, maar zeker ook de egoïstische vroomheid. Deze laatste wordt echter niet verworpen door er een „amour pur" tegenover te stellen, maar doordat de mens op een zodanige wijze over het loon wordt onderwezen en door het loon wordt gelokt, dat hij het op die weg meer en meer verleert. God ^^*) Het gaat dus niet om een miskenning zelfs van de „eer", die de mens ontvangt. De Schrift zelf spreekt van die lof (vgl. Rom. 2 : 29; 1 Kor. 4 : 5). Men denke in dit verband ook aan het „eren" van de mens door God zelf: „Indien iemand Mij dienen vcü, de Vader zal hem eren" (Joh. 12 : 26). De structuur der verbanden is het, die het onmogelijk maakt hier van verdienstelijkheid te spreken. Daaruit valt te verklaren, dat in de kerk — op grond van de Schrift — wel werd gesproken van het geloof, dat rechtvaardigt en de wereld overwint, maar niet van de verdienstelijkheid van het geloof. Zie Heidelb. Catech. Zondag 23.

35

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's