Verdienste of genade? - pagina 32
moede worden, zegt Paulus""). Onvermoeibaarheid vanmt het perspectief van de grote oogst. Het gaat om een erfenis ^^), om een prijs ^^), om een krans ^^), om heerlijkheid "*), om eeuwig leven ®^), om lof, die de mens heeft voor God "**). E n dit alles — om met Didier te spreken — als een morele s ...
Verdienste of genade? - pagina 11
vermaan van deze Heer: „Zal hij de slaaf soms danken, omdat hij deed wat hem bevolen was?" ^). En stond — aldus de gedachtengang van de reformatoren — 'dit woord niet in direct en evident verband met vele andere woorden, waarin de gratuïteit van de genade boven alle twijfel werd verheven: „Wat he ...
Verdienste of genade? - pagina 24
langwekkend, omdat in de strijd om het quiëtisme ook het verdienste-begrip ter sprake komt. Wanneer na de conferenties van Issy in 1695®^) Fénelon in 1699 veroordeeld vi^ordt*"), dan richt de kerk zich tegen zijn idee van de „amour pur", „amour desinteresse", de liefde, die niet verbonden kan wor ...
Verdienste of genade? - pagina 12
maar van de kwade: zij verdienen dood en gericht"). ' ' Men beleeft de onmogelijkheid van de verdiensten vanuit de woorden van Christus en zijn apostelen en die woorden worden aangehaald tegenover wat men dan noemt de droom van het verdienen, waardoor Christus begraven wordt ^ ) . Als vanzelf zie ...
Verdienste of genade? - pagina 33
Als Paulus het woord „op uw rekening komen" niet schuwt, is het dan misschien zo, dat wij er voor terugschrikken? Het zal in ieder geval goed zijn ons er van te doordriagen, dat de wisselwerking tussen menselijk en goddelijk handelen onmiskenbaar is, te ernstig om er niet ten voUe aandacht aan te ...
Verdienste of genade? - pagina 13
wordt, dat er ook maar énige relatie zou bestaan tussen het aanvaarde meritum en de door Paulus zo fel afgewezen roem. Rome wil kerk van Christus zijn en met Paulus de genade eren, de roem als irreligieus afwijzen. Men verwijt de Reformatie de ongerechtvaardigde en uiterst pijnHjke identificatie ...
Verdienste of genade? - pagina 25
We zien de duideHjke omtrekken van een concurrentie-verhouding, die onmiddelHjk tot mystieke en quiëtistische consequenties leidt. We bevinden ons met dit alles in de omgeving van wat Przywara als karakteristiek der Reformatie aanwijst en het is niet toevalhg, dat R. K. auteurs soms verwantschap ...
Verdienste of genade? - pagina 14
leerde „dasz man sioh seiner Werke vor Gott nicht rühmen kann, da sie schlieslich Gottes Geschenke sind und ebensowenig kann man sein Vertrauen darauf stützen" of er een boekhouding van op na houden"). Verdienste, maar géén roem, géén p r e t e n t i e . . . En heeft niet onlangs Jean Daniélou he ...
Verdienste of genade? - pagina 15
zelf roemt en niet in God, wiens goedheid zo groot is, dat Hij wil, dat verdienste is, wat zijn gave is ^^). Trente herinnert in verband met de verdienste aan Jacobus' woord over ons struikelen in vele dingen, zodat ieder zowel de barmhartigheid en de goedheid als ook de ernst en het oordeel voor ...
Verdienste of genade? - pagina 34
licht — is het merkwaardig, dat het bhjkbaar niet gaat om de een of andere vorm van egoïsme, van een nu Christelijke toonzetting van het „incurvatus in se", dat hier zou worden gelegitimeerd. Overal waar over loon, kroon en erfenis gehandeld wordt, rijst een geheel ander beeld voor onze ogen op. ...