Zonde en recht - pagina 44
38nagekomen dan het belang gedoogt 97). Gods Woord leert anders. Met onwaarheid wisten de Gibeonieten het volk van Israël te bewegen, zonder dat het „den mond des Heeren" werd gevraagd, hun levensbehoud toe te zeggen (Joz. IX: 14 en 15). Wat onze hedendaagsche diplomaten daarvan zouden zeg ...
Zonde en recht - pagina 55
49 en verkeerdheid der menschen het gezag over alle dingen op aarde bij de Overheden is, maar door Gods Voorzienigheid en heilige ordinantie, wellce goed gevonden heeft, dat de zaken der menschen alzoo geregeerd zouden vi^orden i^i). En zoo toekent hij op het eerste vers van Rom. XIII, vi^aar gez ...
Zonde en recht - pagina 37
31 wetten gebonden achtte, was zoo vreemd niet, waar men in die wetten bloot wilsverklaringen van hem zag, maar even weinig is het te verwonderen, dat aan den anderen kant voor de gehoorzaamheid ook, ja, in de eerste plaats, van den Souverein werd gepleit, al ontbrak vaak de juiste constructie, e ...
Zonde en recht - pagina 64
58 Heer Seefat, onze trouwe Directeur-Penningmeester, wiens bezoek aan het einde des kwartaals altoos zoo welkom is, als Directeur herkozen zijnde, zich opnieuw bereid verklaarde, aan onzen welstand zijn zorg te blijven wijden. Wij gedenken met bijzondere waardeering, hoe het College van Heeren D ...
Zonde en recht - pagina 40
34ficatie. Al sluiten we het oog niet voor het profijt, dat zij biedt, zoo is nochtans de bedenking van Stahl gegrond te achten, dat door de codificatie „das Bewusztsein der Nothwendigkeit, welche bis dahin das bestehende Recht für sich hat, der Vorstellung beliebigen Wahlens und Wechselns ...
Zonde en recht - pagina 30
24's Menschen wezen is door de zonde aangetast. Verwerpende de Roomsche leer de nudis naturalibus betuigen wij met het antwoord op de S^e vraag van den Heidelbergschen Catechismus: ,,ik ben van nature geneigd God en mijnen naaste te haten." Ja, wel wordt, gelijk Calvijn zegt 5i), alle opge ...
Zonde en recht - pagina 34
28 zoude het daar anders wezen voor het recht? Terwijl ook daarvoor niet behoeft te gelden, dat tot kennis van Gods wil alleen langs den weg der bijzondere openbaring zoude zijn te geraken, en juist van Gereformeerde zijde aanstonds de mogelijkheid moet worden toegegeven, dat de Heere aan de Rome ...
Zonde en recht - pagina 27
21 het natuurrecht, maar tot het tus naturae secundarium. Soms wordt de eigendom zelfs eenigermate als iets zondigs voorgesteld, gelijk in uitingen van Ambrosius, waarop door Janet de aandacht wordt gevestigd 33). Bij de meeste kerkvaders wordt de goederengemeenschap als de oorspronkelijke toesta ...
Zonde en recht - pagina 20
14 hoezeer vrij, toch onder rechtstreeksch verband stond tegenover zijn God, dit verbond verbrekende, trouwbreuk gepleegd, en zich aan onrecht schuldig gemaakt. Het Noachietisch verbond, na den zondvloed opgericht, wordt uitdrukkelijk en herhaaldelijk met den naam van verbond aangeduid. (Gen. IX ...
Zonde en recht - pagina 9
3begonnen, maar nooit wordt daar het individu als laatste grond, immer als lid van een grooter geheel, genomen. In Robinson Crusoe viert het sociaal atoom zijn triumf, dat in staat is eene gansche wereld uit zich voort te brengen, waarom Rousseau terecht een parallel tusschen Adam en Robin ...