Zonde en recht - pagina 81
75 Heeft het recht alleen zijn grond in Gods wil en gebod, »dann giebt es keine verbindende Kraft des Rechts, sondern Recht ist gleich Macht. Alles Recht ist dann positiv, aber auch zugleich in sich ohne alle verbindende KraftP »Das Recht ist ohne alle verbindende Kraft, wenn es bloss im Willen G ...
Zonde en recht - pagina 93
87 135) Aldus Thomas Aquinas: De regimine principum, lib. I, cap. 14: »nam ei ad quem finis ultimi cura pertinet, subdi debent illi, ad quas pertinet cura antecedentium finium, et eius Imperio dirigi." Zie ook cap. 15. En in de Summa theol., II, 2, qu. 60, art. 6: »potestas secularis subditur spi ...
Zonde en recht - pagina 78
72Ook in de Ars iuris van Raymundus Lullus wordt geleerd, dat wie in eene doodzonde valt, geen recht meer heeft op eenig goed, wijl hij dit heeft van God. 38) De Schrijver beschouwt den Staat als uitvloeisel van de zonde, van het egoïstisch verlangen naar goed. 37) Zie Gierke, t. a. p., dl ...
Zonde en recht - pagina 84
78 aliquid vigoris ex lege naturali: sed ea quae sunt secundi modi, ex sola lege humana vigorem habent." (II, 1, qu. Q5 a. 2) Het eerste nu, wat »per conclusionem" gevonden wordt, is het ius genUum: »ad ius gentium pertinent ea quae derivantur ex lege naturae, sicut conclusiones ex principiis: ut ...
Zonde en recht - pagina 88
82 hem ook recht over der onderdanen privaat eigendom werd toegekend (zie Von Bezold, t. a. p., blz. 330), werd toch door anderen onderscheiden tusschen dominium mundi ratione jurisdictionis et gubernationis en een dominium ratione proprietatis. Baldus neemt een dubbel dominium aan op singulae re ...
Zonde en recht - pagina 82
76 60) T. a.p., dl. I, blz. 218. 61) T. a. p. dl. I, blz. 221. Aan het geciteerde doet Stahl onmiddellijk dit voorafgaan: »Der letzte Grund seines bindenden Ansehens ist Gottes Weltordnung, aber der Sitz desselben ist doch die menschlich festgesetzte Ordnung, das bestehende Recht. Gemasz dieser S ...
Zonde en recht - pagina 70
64 In dit stuk wordt op de Kerk toegepast de telkens terugkeerende vergelijking met het kleed zonder naad. »Haec est tunica illa Domini inconsutilis, quae scissa non fuit, sed sorte provenit." Anderen gebruikten de vergelijking ten behoeve van het Rijk, en leidden daaruit dan o. m. af, dat de afs ...
Zonde en recht - pagina 83
77 quamdam habent, sed ubi propriüs expendentur, reipsa coincidunt. Nunc igitur concludo judicandum de usuris esse, non ex particular! aliquo scrïpturae loco, sed tantum ex aequitatis reguli." 68) Volgens Thomas Aquinas, t. a. p., II. 1. qu. 91, alwaar de legum diversitate gehandeld wordt, is de ...
Zonde en recht - pagina 74
68 Regnum, dominatiove ulla absque politia iusta constitui, aut esse potest, proinde politia, et aliquis in Angelorum coetu ordo existit." De vergelijking, hier met den staat der engelen gemaakt, vindt men eveneens bij Thomas Aquinas, op wien hij zich ook beroept, evenals op diens grooten tegenst ...
Zonde en recht - pagina 86
80 neutra erit summa." Ook blijkt nergens, dat de wet, die zegt: Princefs legibus solutus est^ is afgeschaft, hetgeen trouwens ook niet mogelijk zoude zijn. Sommigen willen in dezen onderscheiden: »civilibus legibus non quidem promiscue solutum Principem volunt, sed duntaxat suis, ut ipsi sibi, q ...