Iets over de gescbiedenis en haar waarde of waardeloosbeid.
II. ^> ^ Al mag dus Kierkegaard zich tegenover Hegel geplaatst hebben, niettemin komt hij voor wat ons vraagstuk aangaat, tot dezelfde conclusies als deze. Want lüerkegaard's taxatie van de z.g. profane, d. w.z. de gewone, de menschelijke, ónze geschiedenis, laa ...
Iets over de geschiedents en haar waarde of waardeloosheid.
III. Wat Paul Althaus beh-eft, deze tracht als goed Lutheraan de belijdenis der luthersche kerk getrouw te blijven. Hij weet, dat deze uitgaat van het geloof, dat oorspronkelijlï in een historisch n& de schepping vallenden, gewoon-historischen staat dei" rechth ...
OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.
II. Ik stel me nu voor om, na deze algetneene irJsidciivlo opmerkingen, die-bedüöïden te la.ton zien, hot; iedere met bewustheid voor God tredende ziel met het vraagstuk, in den titel der artikelen aangeduid, te maken krijgt, 4 vragen te beantwoorden: 1. Hoe ...
OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.
III. De vraag, of in het geloofsleven, in den omgang der ziel met God, de naieve „houding" of zelf-openbaring recht van bestaan heeft, moge praktisch genomen niet veel mensehen bezig houden, ze heeft niettemin recht, om aan de orde gesteld te' worden. In de naïvite ...
OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.
IV. De vraag, of in. het geloofsleven, in den omgang der ziel met God, de naieve „houding" of zelt-openbaring recht van bestaan heeft, moge praktisch genomen niet veel raenschen bezig houden, ze heeft niettemin recht, om aan de orde gesteld te worden. In de naïvite ...
OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.
V. (Slot). Wanneer we in dit laatste artikel nog even op heb Schriftbewijs inzake ons vraagstuk terugkonaen {verleden week was er geen plaats meer voor afronding), dan wijs ik nog met een enkel woord over de bijbelsche voorstelling van de „eenvoudigheid" van den re ...
GELIJKSTELLING VAN HET BIJZONDER MET HET OPENBAAR HOOCER ONDERWIJS.
I. Slecbts een. tweetal hoofdartikelen staan ons ten dienste om dit onderwerp te behandelen.Daarvan, moet het eerste om technische redenen nog zeer kort zijn.Men gevoelt, dat ouder deze omstandigliedeti van een behandeling, dien naam waard, geen sprak ...
Doodsteeken.
Die zijn broeder niet liefheeft”Het is, alsof de apostel huivert om dat vreeselijk woord „haten" te zeggen, waartoe niettemin oen volgend oogenbiik de heilige consequentie 'hem drijven zal: " „een iegelijk die zijn broeder h a a t".En toch is het goed, dat hij ons die afwisseling va ...
De Liefde.
Men beperke toch Jeztts' „stellen van Zijn leven yooi' ons" niet tot Zijn kruisdood.Zeker, op Golgotha heeft het offer Zijner liefde zich voltooid; en het is altijd weer de stervende Christus, Wien de hoogste betuiging geldt der dankbare wederliefde. Maar wie een enge grens om den kruispaa ...
KERKELIJK LEVEN.
Verkeerfle wisselstand. X. Niet te lang willen we stilstaan bij het gevoelen, dat bij het sacrament eigenlijk tusschen drieërlei moet worden onderscheiden: n.l.1. „het teeken en zegel". 2. 'de „beteekende zaak". 3. ide „conjunctie", de „verbinding" tusschen ...