Evolutie of revelatie - pagina 90
88 Mija gebed en mün smeeken mogen tot u genaken; üw groot erbarmen worde my ten deel; Die mü zien op de straten mogen Uw naam groot maken, En ik moge onder de menschen Uw Godheid en Uw macht verheerlijken! 94) Het Ritualgesetz behoort volgens de school van Wellhausen tot den zoogenaamden Prieste ...
Evolutie of revelatie - pagina 91
89 Midian, waar Mozes na zijn vlucht uit Egypte toefde en huwde met de dochter van den priestervorst Jethro. Ook hier werd reeds vroeg een „auszerordentlich reich ausgebildeter G-ottesdienst" gevonden; deze cultus vertoont én in de vormen én in de namen groote overeenkomst met Israel's cultus en ...
Evolutie of revelatie - pagina 92
90 100) H. WiNCKLEE, Himmels- und Weltenbüd der Bahyloniër, p. 4. 101) HiLPEECHT, Die Ausgrabungen im Bêl-Tempel sur Nippur, p. 67. De heele chronologie van het oudste tijdvak berust op ééne mededeehng van Nabonedus, koning !van Babyion, die zelf 550 voor Christus leefde; deze vermeldt op den gro ...
Evolutie of revelatie - pagina 93
91 Kunst des Alten Reiches in Agypten bildet im allgemeinen eine höhere Blüteperiode der Kunstentwickelung überhaupt, als die des neuen Eeiches" (A- WIEDEMANN, 1. c. I, p. 59).104) Zie de afbeelding hyHILPEBCHT,1. c. p. 63.105) HiLPEEOHT, 1. c. p. 65. 106) H. WiNOKLBE, ...
Evolutie of revelatie - pagina 94
92 land van Sumer". Sinds echter heeft Professor Joseph Halévy te Parus gemeend dit feit te moeten betwijfelen en volgens hem is de cultuur, religie, de taal en het schriftl ook van de oudste inscripties van semitischen oorsprong. Hoewel enkele Assyriologen met hem medegingen, heeft toch het oude ...
Evolutie of revelatie - pagina 95
93 spronkelijk slerrmdienst is geweest blijkt uit de namen zelf genoegzaam; ZiMMEEN, K. A. T.^ p. 349 en vv. 112)WiNCKLBE, K. A. T.= p. 19; BEZOLD, I.e. p. 28.113) WiNCKLEE, Bie Völker Vorderasiens, 2e Auflage. 1903 p. 7. „Wir kennen demnach diese „Sumerer" nur aus der Kultur, welch ...
Evolutie of revelatie - pagina 96
94 nezing geschonken; Ili-sami'a: mijn God heeft mij gehoord; Ili-scharraha; mijn God het gedijen" (cf. WEBEE, I.e. p. 20). Hieruit blijkt, dat zulke namen, die met de theophore namen in Israel een merkwaardige overeenkomst hebben, van de oudste Semieten moeten afkomstig zijn en bewaard zyn geble ...
Evolutie of revelatie - pagina 97
95 en v.v. wordt de juistheid dezer lezing betwijfeld, ook al geeft men meerendeels toe, dat de naam aldus kan gelezen worden. De moeilijkheid schuilt in twee dingen: vooreerst daarin, dat het letterteeken voor ve meerdere verklaringen toelaat, omdat het assyrische letterschrift verschillende kla ...
Evolutie of revelatie - pagina 99
97 (het bouwen van steden. Gen. 4:17; akkerbouw en veeteelt, Gen. 4:2, 20; bewerken van koper en yzer, Gen. 4:22; en het vervaardigen van muziekinstrumenten, Gen. 4:21) zeer ver gevorderd was, maar de oude traditie van Babel getuigt hetzelfde; zie aanteekening 159.119) Gen. 9:25-26. 120) G ...
Evolutie of revelatie - pagina 98
96inscriptie van Thutmoses HI vermeld) is niet alleen uiterst zwak, maar wordt afdoende weerlegd, gelijk G-rimme terecht heeft aangetoond door het feit, dat èn in het Debora-lied èn op den Mesasteen Jahve als de nationale God van Israel in tegenstelling met de nationale goden van de Kanaan ...