Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 15
11meest eigenlijken zin des woords. Die grond is: de schepping des menschen naar Gods beeld, naar het beeld van Hem, die de liefde is. Al zijn de menschen ook door de zonde geworden: hatelijk en elkander hatende, — ook in dien gevallen mensch blijft toch het primaire de liefde, waarvan de ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 26
•i22heribs opschriften gebruikt, durf ik gerust aanhalen als beelden van hemzelf. Indien al niet voortgekomen uit zijn geest, ze waren toch stellig in zijn geest. Die beelden verdienen werkelijk, dat men erbij stilstaat. Het kan ons niet verwonderen, dat we er aantreffen, die ook in ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 16
12korte inscripties van hem, welke daar ter plaatse zijn gevonden en melding maken van verschillende bouwwerken''^). Dan was er Kalach, ook aan den Tigris, maar veel dichter onder Nineve. In de eeuw, die aan Sanheribs optreden voorafging, schijnt er tusschen Assur en Kalach een levendige n ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 35
31voelen. De vergelijking gaat wel veelszins mank, maar het geestelijke moment wordt er toch eenigszins door opgehelderd, wanneer ik herinner aan de verhouding tusschen een „Roomsch-koning" in de Middeleeuwen en een hedendaagsch „koning van Italië". Ik laat deze vergelijking nu verder rust ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 17
13 bezongen als de geliefde stad van de Assyrische krijgsgodin Istar, de stad die de heiligdommen van alle goden en godinnen bergt, de stad die in den oertijd naar hemelsch model op aarde werd gesticht, de stad die overvloeit van menschelijke kunst en goddelijk orakel ^^). Doch laat me trachten d ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 19
15zijn. De getallen 3 en 7 spelen in Babel en Assur — evenals bij Israël — eene belangrijke rol ^). En het komt mij niet onaannemelijk voor, dat Sanherib door deze getalverhouding de heiligheid wilde symboliseeren van die stad, aan welke hij zoo hooge religieuse beteekenis toekende. De kle ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 36
32III. Thans noodig ik u uit, met mij in gedachten terug te keeren tot de eerste jaren van Sanheribs regeering. Toen hij den troon van Assyrië beklom, was het 300 jaar geleden, dat in Jeruzalem de troon van David werd opgericht. In de eerste 50, 60 jaar had ook dit Davidische rijk iets gek ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 37
33was door de machtige anti-assyrische partij in zijne stad uitgeleverd aan Hizkia, die hem te Jeruzalem gevangen hield i^«). Omtrent den befaamden tocht, dien Sanherib toen heeft ondernomen, zijn zoowel uit Assyrië ^^") als uit Juda ^^^) uitvoerige berichten tot ons gekomen. Uitvoerige be ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 39
J'{ 35 Jeruzalem gevangen. En Ekron had nog andere relaties. Ekron was bij machte de hulp van Egypte en Ethiopië in te roepen. Die hulp kwam. En Sanherib kon met Ekron niet afrekenen, voordat hij bij Elteke slag had geleverd tegen de Afrikaansche troepen. Het resultaat van den kamp was in zooverr ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 38
34Dit alles is duidelijk, en ook het eerste gedeelte van den veldtocht is niet moeielijk weer te geven. De eerste vijand, die genoemd wordt, is de koning van Sidon. „De vrees voor den glans mijner heerschappij (zoo beroemt zich Sanherib) wierp hem terneer, zoodat hij ver weg vlood, midden ...