GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

76 resultaten
Filteren
van 8
1925-10-20
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 57

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 57

55 juist was een dergelijke tegenstelling te maken tusschen Geest en ambt of Geest en wet, dan zou dat niet omgaan buiten de geschiedenis der openbaring. Feitelijk staat het zóó, als nog in het Nieuwe Testament zelf het buitengewone ophoudt en het gewone begint, dan zien we reeds in dat Nieuwe Te ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
357 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 37

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 37

35 bepaalde aanleiding zijn gegeven, van andere geldt juist het tegenovergestelde. Er is iets gebeurd, men weet geen raad, en vraagt den Heere, wat men doen zal. Dan schenkt God in ver~.band met die gelegenheid aan Israël een blijvende wet. Hier is dus een factor buiten de openbaring, die de aanl ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
358 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 63

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 63

61 Zijn werk, al hebben Mozes en Elia er met Hem over gesproken, van tevoren Hem klaar voor oogen stond O- De oplossing van het raadsel is niet te geven. We mogen aan dit woord van Jezus herinneren: Niemand kent den Zoon dan de Vader ^). Natuurlijk wil dat niet zeggen, dat niet te spreken is over ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
358 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 42

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 42

40geopenbaard en dat dientengevolge het Christendom openbaringsreligie is. Het tegenovergestelde wordt door degodsdiensthistorische school beweerd. Ze moge schakeeringen kennen, waarin niet alle openbaring wordt geloochend, in beginsel staat ze op het stand= . punt, dat de religie zich lan ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
359 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 47

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 47

45 wonderen, lijdt, sterft en staat op, vaart ten hemel en zendt Zijn Geest. Hier vallen al de centrale wonderen der genade. Het werk van den Zoon van God, Die mensch werd en op aarde kwam, wordt gedaan en beëindigd, de zaligheid wordt verworven. Daaraan paart zich de prediking, die deze centrale ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
359 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 44

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 44

42Hoe is de houding van de oude Christelijke prediking, d. w. z. der Goddelijke openbaring, tegen invloeden van buiten? Jezus noopt Zijn jongeren te breken met het Farizeïsme, dat is toch eigenlijk met het Jodendom op zijn best. Evenzeer als Jezus de jongeren altijd weer wijst op het Oude ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
360 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 50

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 50

48worden gesproken. Maar wel kan worden verklaard, dat Jezus, als Hij over den ingang in het Godsrijk heeft gehandeld en daarop de gelijkenissen heeft laten volgen, die uiteen zetten, hoe het koninkrijk der hemelen zich ontwikkelt ^), andere gedachten meer naar voren doet komen. Jezus gaat ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
360 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 33

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 33

31heeft Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde niet gegeven. Na Zijn opstanding heeft Hij slechts weinig meer gepredikt. Juister is het misschien met het oog op Hand. 1 : 3 te zeggen: van de gesprekken door Jezus met de Zijnen gehouden na Zijn opstanding behoort weinig tot de openbaring, ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
362 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 62

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 62

60maar is het meer uit naam van alle discipelen, dan op eigen autoriteit, dat hij spreekt ^). Ongetwijfeld is, wat er overblijft, nog belangrijk genoeg, doch het zal niet mogelijk zijn de kloof, die de brieven van den grooten apostel scheidt, van hetgeen de eerste hoofdstukken der Handelin ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
362 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27

25 Bij de brieven heb ik één openbaring Gods, de brief wordt opgeschreven, als de stof wordt geopenbaard. En al laat zich ook hier de grafische inspiratie onderscheiden van de openbaring der stof, praktisch vallen ze samen, het is één enkele daad Gods. Anders is het bij de evangeliën en de Handel ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
362 woorden
van 8