Verdienste of genade? - pagina 52
plexiteit, nl. in het beroemde onderscheid tussen attritio en contritio, tussen onvolkomen en volkomen berouw •'®'), dat aanleiding was tot de soms felle strijd tussen attritionisten en contritianisten. Het volkomen berouw komt voort uit de volkomen Hefde, terwijl de attritio, het onvolkomen bero ...
Verdienste of genade? - pagina 34
licht — is het merkwaardig, dat het bhjkbaar niet gaat om de een of andere vorm van egoïsme, van een nu Christelijke toonzetting van het „incurvatus in se", dat hier zou worden gelegitimeerd. Overal waar over loon, kroon en erfenis gehandeld wordt, rijst een geheel ander beeld voor onze ogen op. ...
Verdienste of genade? - pagina 26
Juist vanuit deze stand van zaken wordt echter de controvers eerst recht boeiend en belangrijk. Wanneer de analyse van de Reformatie vanuit een alles absorberende en annihilerende transcendentie ooohoudbaar is, dan wordt als vanzelf de weg gebaand voor nadere bezinning. Dan concentreert zich imme ...
Verdienste of genade? - pagina 59
schakeld. Vandaar de poging om de reformatorische zekerheid in haar illegitimiteit in het Kcht te stellen. We komen daarmee met een van de meest pijnlijke momenten der controvers in aanraking, wanneer door Trente wordt afgewezen het ijdele vertrouwen, waarmee in een Hchtzinnig bouwen op de genade ...
Verdienste of genade? - pagina 47
gebracht. En nu gaat het in de verdienste om habihtas. Men wil het woord verdienste niet prijsgeven. Het duidt geen directe correlatie aan tussen daad en loon, zoals in de evenwaardigheidsverdienste, maar het is toch een meritum en men wijst de reformatorische visie af als deterministisch en fata ...
Verdienste of genade? - pagina 68
Idng van de zekerheid des heils niet voortkwam uit de uitschakeling van de menselijke activiteit, maar uit de overtuiging, dat het licht der genade juist daar bedoelde te stralen, waar de gedachten zich vermenigvuldigden^^). Wanneer op grond van de menselijke „medewerking" tegen deze zekerheid wo ...
Verdienste of genade? - pagina 71
woon schepsel" ^^^), omdat ze zo — in haar creatuurlijkheid — een ftmctie bekleedt in het heilswerk Gods. Daarbij gaat het maar niet om een personalistische visie op de Moeder des Heren. Weüswaar hebben de dogmatische fixaties van 1854 en 1950 over haar persoonlijke privileges gehandeld^^''), maa ...
Verdienste of genade? - pagina 87
doet tot nu toe, en parallellen aanwijst met legahsme en farizeïsme, is deze aanval dan niet pijnlijk vanwege haar persoonhjk karakter? Ik meen, dat de Reformatie in haar kritiek niet uit de hoogte heeft gesproken. Ze heeft geweten, dat de invloed van het verdienste-begrip zijn sporen nalaat in a ...
Verdienste of genade? - pagina 85
gisme gevallen over de diepste motieven der Reformatie. Het wordt thans meer en meer duidelijk, dat noch die betrokkenheid — de dienst — noch het loon mag worden gerelativeerd. Te groot en te geweldig zijn de dimensies en perspectieven, die vanuit de krachten van het Rijk Gods zichtbaar worden en ...
Verdienste of genade? - pagina 84
en practijk, zo mag men ook de R. K. kerk de vraag stellen, of zij waarlijk aan Paulus en Johannes, aan het volle evangelie recht laat wedervaren, wanneer zij, met voortdurende verwijzing naar het ene en unieke middelaarschap van Christus, aan de „dienst" van Maria een ziodanige plaats en beteken ...