Verdienste of genade? - pagina 84
Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit
en practijk, zo mag men ook de R. K. kerk de vraag stellen, of zij waarlijk aan Paulus en Johannes, aan het volle evangelie recht laat wedervaren, wanneer zij, met voortdurende verwijzing naar het ene en unieke middelaarschap van Christus, aan de „dienst" van Maria een ziodanige plaats en betekenis geeft, dat er meer en meer een onvermijdelijk aandachts-]prohleein ontstaat, waarin het uiterst moeilijk wordt om nog het beeld van de zuivere bijbelse dienst te herkennen. Toen de Reformatie de leer der verdiensten afwees met de meeste klem, was dat niet maar vanwege het niet voorkomen van het woord in de Schrift, maar omdat zij in deze leer impliciet gegeven zag een hanteren van een menselijke analogie, die inbreuk deed op de diepste intenties der ChristeHjke religie en daarom wel een weg moest banen naar een practijk, die ook door Rooms-Katholieken meermalen met waarschuwingen wordt omringd. Daarom scheidde de Reformatie dienst en verdienste en zag zij in de dienst, die op de naaste was gericht, de uitschakeHng van alle verdienstelijkheid om dan met nadruk te spreken van een leer, waarmee de kerk staat of valt. Rome heeft in officiële uitspraken de verdienste met d e heerlijkheid Gods verbonden en daarin concentreert zich — tot in d e spits der Mariologie — thans meer en meer de discussie. We menen te zien, dat de context van het verdienste-begrip het eigenlijke probleem duidelijk aan het licht doet treden. Daarbij is de ontwikkeling der controvers nog in voUe gang, doordat als antwoord op de reformatorische polemiek steeds meer gezegd wordt, dat de verdienste geen miskenning, maar illustratie der genade is. Zelden valt in de geschiedenis der controvers zulk een concentratie waar te -»-nemen. Voor d e nadere bezinning is het uitermate belangrijk, dat er hier en daar verschuivingen vallen waar te nemen in het R. K. beeld van de Reformatie. Wanneer eens voor goed duidelijk wordt, dat het „monergisme" niet als karakteristiek der Reformatie kan gelden, evenmin als de „annihilatie", dan is de weg gebaand voor de bezinning op de betrokkenheid van het menselijk handelen op het heil Gods. Te lang is in de R. K. analyse deze schaduw van het „moner82
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958
Rectorale redes | 92 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958
Rectorale redes | 92 Pagina's