Verdienste of genade? - pagina 62
men thans met zoveel nadruk over het katholieke „sola fide, sola gratia" hoort spreken, formules, die volgens Küng orthodox kunnen worden verstaan-^®®), om:dat het „alleen" is „eine sinnvoUe Verdeuthchung des Satzes Röm. 3, 28" en . . . het concilie van Trente „wollte nichts gegen die Formel an s ...
Verdienste of genade? - pagina 63
heeft gesteld.'^'*"). Maar deze aarzeling fungeert verder niet en rustig vervolgt Küng: Trente reageerde „auf die extrinsezistische Übertreibung mit Recht scharf" en „auf den massiven Angriff der Reformatoren folgte ein ebenso massiver Gegenangriff" ^°^). Het ging z. i. tegen de uitwendige exclus ...
Verdienste of genade? - pagina 64
dat soortgelijke vraagstellingen als in de Reformatie aanwezig waren, ook Trente niet onberoerd hebben gelaten. We denken aan het besef van die dimensie bij Seripando, wanneer hij zijn leer van de justitia duplex ontvouwt. Zonder hem al te dicht met Luther te verbinden ^''^) en zijn leer uit Luth ...
Verdienste of genade? - pagina 65
was niet een oneerlijke interpretatie. Men moest dit prediken van de zekerheid, haar mogelijkheid en werkelijkheid wel zien als een te hoog gegrepen zaak. En wanneer op het ooncüie van Trente de leer der dubbele gerechtigheid geen genade kan vinden — ondanks de justitia inhaerens — dan blijkt daa ...
Verdienste of genade? - pagina 66
school gemaakt en nog in onze eeuw is hij er van beschuldigd, dat hij zonder opzet was terecht gekomen in het subjectivisme van Luther. We zagen, dat de zgn. pochende zekerheid van de Reformatie — ZO' in flagrante strijd met haar belijdenissen — thans als interpretatie der Reformatie meermalen me ...
Verdienste of genade? - pagina 67
ten af kunnen aangrijpen in heden en toekomst ^^^), maar óók om beveiliging tegenover die macht, die twijfel zaait in het hart en daar het laatste probleem onopgelost wil laten voortbestaan. De correlatie tussen geloof en barmhartigheid is een wezenlijk andere dan de solutie van het synergisme^^® ...
Verdienste of genade? - pagina 68
Idng van de zekerheid des heils niet voortkwam uit de uitschakeling van de menselijke activiteit, maar uit de overtuiging, dat het licht der genade juist daar bedoelde te stralen, waar de gedachten zich vermenigvuldigden^^). Wanneer op grond van de menselijke „medewerking" tegen deze zekerheid wo ...
Verdienste of genade? - pagina 69
komen en of allerlei epitheta van Maria ook geen aanleiding hebben gegeven in deze richting, namen uit vroeger en later tijd, gelijk ze door Friethoff worden opgesomd: genezeresse der mensen, herstelster der vrouwen, licht der heidenen, schrik des duivels, legerplaats Gods, anker, leven der werel ...
Verdienste of genade? - pagina 70
tratie te zien kregen, en dat met name in de Mariologie het terrein van het R. K. dogma mag vi^orden gezien, waarop nog alles in beweging is, een beweging, die eerst na 1854 en thans na 1950 onder leiding van het pauselijk leergezag ten zeerste werd gestimuleerd^^®). — Wie zich verdiept in de Mar ...
Verdienste of genade? - pagina 71
woon schepsel" ^^^), omdat ze zo — in haar creatuurlijkheid — een ftmctie bekleedt in het heilswerk Gods. Daarbij gaat het maar niet om een personalistische visie op de Moeder des Heren. Weüswaar hebben de dogmatische fixaties van 1854 en 1950 over haar persoonlijke privileges gehandeld^^''), maa ...