Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 193
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen192den visueel waargenomen. Bij hardop lezen worden die woorden hoorbaar uitgesproken. Er moet dus tijdens het lezen een omzetting plaats vinden van een visueel naar een auditief woordbeeld; visueel-auditieve integratie heet dat. Zi ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 130
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutlingen. Elk kind had een eigen tafel en stoel, geplaatst in vier rijen. In de jaren 1947 tot 1949 bevatte een lokaal echter zo’n twintig kinderen. Toen waren er drie onderwijzeressen aan de school verbonden, naast de hoofdonderwijzer. ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 40
testen, meten en wegendie hij ziet, met de opdracht bij rood niets te zeggen, maar op den sleutel te drukken, dan wordt de opgaaf moeilijker.’19 Ook in het populaire christelijke gezinsblad De Spiegel verschijnen in de jaren dertig en veertig zo nu en dan artikelen over Waterinks laborator ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 161
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut160ter was volgens Astrid het christelijk karakter nagenoeg verdwenen: ‘Het christelijke karakter van het pi was niet bijzonder merkbaar. Op school werd er waarschijnlijk wel regelmatig een bijbelverhaal verteld en ik vermoed da ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 96
het paedologisch instituut op eigen benenachtig maakte. Bij latere contacten bleek wel dat de jongen enorme schuldgevoelens had, dat hij o.a. meende dat hij de oorzaak was geweest van zijn moeders ziekte. Doordat de therapeute een volkomen begrip toonde voor zijn “vergissing”, maar er teve ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 152
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutik ook Titia een pruik opzetten. Ook kreeg ik gedurende een korte periode muziektherapie. Die therapie kreeg ik dan gelijk met een ander kind of met meerdere kinderen. Ik moest dan met slagwerk – zoals trommel of triangel – aan de slag ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 194
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenkörper? Bij verreweg de meeste collega’s ging het om het totale kind, met zijn angsten, driftbuien en wat niet al. Maar vrijwel alle collega’s waren hartelijk, soms ook belangstellend. Wat zal De Wit, de directeur, in de kleine uurtjes ged ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 42
testen, meten en wegenland gebruikte tests. Tegelijk gaf hij de bureaus de boodschap mee dat proefleiders en assistenten niet op ondeugdelijke gronden conclusies mochten trekken, voorspellingen mochten doen en onbewerkte, uit het buitenland vertaalde tests mochten gebruiken. Het gulden boe ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 125
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutwerk om tien jaar later een eigen aannemersbedrijf te beginnen, vernoemd naar zijn twee dochters.124Waldur (geboren in 1944) Waldur was evenals Wim, Manta en Gerard het oudste kind in een gezin. Hij had een drie jaar jong ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 141
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut140We hadden ook wat taken, onder andere de aardappels pitten die uit de schilmachine kwamen. De juf deelde hiervoor mesjes uit en controleerde na afloop heel consciëntieus of ze evenveel mesjes terugkreeg. Ook moesten we het lo ...