Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 190
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenhet volgende incidentje. Een studente steekt haar vinger op en stelt een vraag. Wijngaarden antwoordt en eindigt met de opmerking dat men gewoonlijk eerst gaat staan voordat men een vraag stelt. Veel was nog vanzelfsprekend formeel; als de ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 145
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut144had ze een sterke band. Jacqueline was ontroostbaar nu weer een geliefde overleed. Op een nieuwe school ging het even beter. Daar had ze het goed naar haar zin, maar was ze wel veel op pad met jongens met wie ze ‘jongensachti ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 132
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutten zeker, je hebt de eerste beginselen wel onder de knie. Nu zet je de motor maar eens flink aan en dan tuf je door de boekjes heen. Pfff... ik ga maar aan de kant, want anders rijd je me nog ondersteboven. Doe je best maar Wald. ’t K ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 124
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituuttijd behaalde hij zijn rijexamen. Hij heeft verschillende banen gehad: op een vrachtwagen als bijrijder en chauffeur, bij een uitgever en een bakkerij. Inmiddels is hij met pensioen en druk met een volkstuin, stacaravan, vissen en de c ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 56
ontstaan van het pi in amsterdamopname verbleef; hij zou bovendien naar een gewone school kunnen. Bij weer een andere jongen benadrukte Waterink dat hij beter niet in de administratieve sector, die zijn ouders voor hem hadden bepaald, kon doorgaan, maar dat een technisch beroep beter bij d ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 140
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituuthet intern verblijf en de vrije tijd Twee van de geïnterviewden, Manta en Dirk, verbleven dag en nacht op het instituut. De woon‑ en slaapruimtes waren ondergebracht op de derde verdieping. Manta bezocht sporadisch zijn ouderlijk huis ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 162
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutIk heb destijds eens uitgezocht wat de norm was voor internaten, en daaruit bleek dat de pi-pupillen slechts een vijfde van de norm kregen. Ook het feit dat ze “opgesloten” zaten vond ik overdreven. Er zal best wel eens een pupil ontsn ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 188
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenpoli voor kinderen en inderdaad, wat waren er toen veel scheelziende kinderen. Zou het rechtzetten van de ogen geen effect kunnen hebben op de kwaliteit van het lezen? Nee dus, voor zover ik mij herinner. In mijn opleiding tot experimentee ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 127
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut126mijn vijftiende of zo, heb ik echt goed leren rekenen en lezen, vooral door zelfstudie.’ Waldur had specifieke problemen, die op den duur op de gewone school niet te hanteren waren: ‘Aanvankelijk kon ik goed meekomen. Maar om ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 153
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut152kinderen. Deze voerde periodieke gesprekken met ouders. Kinderen konden bij hem of haar terecht als er problemen waren. Daarnaast was deze voor zijn of haar pupillen betrokken in het overleg met therapeuten, de school en de m ...