GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rosland. Prediking van Rabin o-w i t z. ( Vervolg.)

Rabinowitz ging voort met aan te toonen, dat 's Heeren wil niet in zijn geheel in de wet is geopenbaard > De Heilige", zoo ongeveer sprak hij, «heeft geen lust in den dood van den goddelooze, maar daarin heeft Hij lust, dat hij zich bekeere en leve. De wet is door Mozes gegeven, genade en waarheid zijn door Jezus den Messias geworden. Hoe anders is Hij, die waarlijk gekomen is, dan men Hem verwachtte. Onze Rabbijnen hebben gemeend, dat wanneer de Messias gekomen is, Hij met ons in het leerhuis zitten zal, om met ons vragen uit den Talmud te behandelen. Dit deed de Messias niet. Hij kwam om de armsten, de meest verachten te dienen. Hij kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. De negen en negentig liet Hij in de woestijn en ging naar het verlorene, totdat Hij het vond."

Daarna ging spreker zijn tekst uit het Nieuwe Testament behandelen. »De geleerden onder de Christenen, " zoo zeide hij, »verstaan onder den verloren zoon uit de gelijkenis de heidensche volkeren, die ver van God hun eigen zondige wegen bewandelden, en meenen, dat de oudste zoon, die bij zijn vader tehuis bleef, op het volk Israels ziet. Maar ik ben van meening, dat hetgeen de Heere Jezus gesproken heeft in den tijd van zijne wandeling op aarde, Hij dit gezegd heeft van het Joodsche volk; want Jiij was niet gezonden, dan. tot de verlorene schapen van het huis Israels. De eene zoon, welke bij zijn vader tehuis gebleven is en nu in trotsche eigengerechtigheid op zijne gehoorzaamheid stoft, die scheel ziet bij de redding van zijn broeder en bij de vreugde van zijn vader over het weder ontvangen van zijn zoon, — zijn de trotsche Parizeen, die van een Heiland voor zondaren niets weten wilden en hoonend zeiden : »Het volk, dat de wet niet weet, dat vervloekt is, dat loopt Hem na!" Maar de verloren zoon, ja, dat is het arm, ellendig, in zonden verzonken volk. Ziet dezen verloren zoon! Hij heeft zijn vader vergeten en verlaten, hij heeft zijn kracht verspild door ontucht en dronkenschap, zoodat hij niet in staat is om eerlijken arbeid te verrichten. Hij moet de zwijnen hoeden en begeert zijn buik te vullen met den draf dien de zwijnen eten, en niemand geeft hem dien. Wat heeft hem teruggehouden aan den rand van den afgrond? Wat heeft hem voor de uiterste vertwijfeling bewaard? Het woordje: „Mijn vader, " Hij dacht: Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en tot hem zeggen: „Mijn vader! ik heb gezondigd." De vader had echter tehuis geen rust gehad; dagelijks had hij uitgezien naar het verloren kind-Het gaat hem, evenals wij in den profeet Jesaja lazen: »Ik word gevonden van degenen die Mij niet zochten; tot een volk, dat mijn Naam niet aanriep, zeg Ik: Hier ben Ik. Ik breid den ganschen dag mijne handen uit tot een wederstrevig volk, dat wandelt op eenen weg, die niet goed is, naar zijne eigene gedachten." Ja, wanneer de zoon nog verre is, loopt de vader hem reeds tegemoet met uitgebreide armen en zegt: »Hier ben ik." Voordat de zoon nog stamelen kan: Ik heb gezondigd, " omhelst de vader hem en sluit de bevende lippen met een kus. Maar de boetvaardige zoon kan niet zwijgen, hij moet zijne schuld belijden: »Vader! ik heb gezondigd tegen den hemel en voor u, ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden."

Ach, mijne broeders uit het huis Israels! komt, smaakt en ziet, hoe vriendelijk de Heere is! Waarom zoudt gij buiten staan? Bekeertu tot uwen God, erkent uwe zonden en erkent den waarachtigen Messias, Jezus van Nazareth. God heeft Hem tot uw heil in de wereld gezonden. Erkent Hem en bekeert u, zoo zal er vreugde zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekeering niet van noode hebben."

Onze lezers kunnen nu eenigszins oordeelen over den arbeid van Robinowitz onder de kinderen van zijn volk. Wij zijn er dankbaar voor, dat deze getuige is opgestaan, maar zijn niet voldaan. Ons dunkt dat in zijne prediking niet had mogen ontbreken de verkondiging, dat de Messias was het Lam Gods, waarop al de Oud-Testamentische

offers zagen. Ook heeft hij het belangrijkste en voornaamste uit de gelijkenis van den verloren zoon niet aangeroerd. Dit is gelegen in de woorden: [»En tot zichzelven gekomen zijnde". Hierdoor wordt ons geleerd, dat de verloren zoon uit de gelijkenis een wedergeborene was, die, omdat hij uit den doodsslaap der zonde mocht ontwaken, het besluit nam, om op te staan en tot den vader te gaan. Mocht Rabinowitz aldus de diepte van verderf leeren verkondigen, !dat hij zijn volk aanzegt, dat zonder wedergeboorte niemand het Koninkrijk Gods zien kan, om daarbij te wijzen op het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt! Wellicht wordt Rabinowitz de wegbereider voor eene prediking van den gekruisten Messias, als den eenigen, algenoeg' zamen Zaligmaker. Maar reeds is dit iets groots, dat een groote schare van kinderen Israels naar zijne prediking komt luisteren.

Koord-Amerika. Werking van de wet, waarbij de verkoop van sterken drank verboden wordt.

In lowa, een staat in Noord-Amerika, is de verkoop van sterke dranken geheel verboden. Men heeft beweerd, , dat tengevolge van dit verbod velen den staat hebben verlaten; maar de gouverneur, William Larrabee, schreef, dat niet een mensch het grondgebied van lowa had verlaten, wiens terugkeer wenschelijk was. Vele personen, die bij den verkoop van sterke dranken belang hadden, zijn heengegaan; doch dit was voor den staat slechts winst. De bevolking is steeds toegenomen; de gouverneur is van meening, dat de telling van 1890 zal toonen, dat in lowa minstens 3, 000, 000 inwoners zijn, daar bij de laatste verkiezing voor een president er 15, 000 kiesgerechtigden meer waren dan bij de verkiezing in 1884. De heer Larrabee zegt nog, dat alles in den staat dezelfde waarde behouden heeft als in de naburige staten.

»In lowa", voegt hij er bij, »wordt dé oogst altijd grooter, de veestapel aanzienlijker, en de wereldmarkt blijft steeds voor ons geopend als tevoren. En waarom zouden de zaken onder het verbod lijden? Het geld wordt tegenwoordig gebruikt voor datgene, wat noodzakelijk is om te leven, in plaats van in de herbergen en koffiehuizen te worden verteerd." Wat de misdaden aangaat, zegt de gouverneur, dat meer dan de helft der gevangenissen in den staat ledig zijn en dat er 100 veroordeelden minder zijn dan 3 jaren geleden; de uitgaven van rechtbanken voor strafzaken zijn zeer verminderd en de getuigenis van de rechters in den staat zijn zeer beslist ten gunste der wet. De aanvragen tot uitlevering uit andere staten van degenen, die der justitie ontvlucht zijn, zijn van 167 vóór de afkondiging der wet tot 68 in het laatste jaar verminderd. Landlooperij komt in lowa haast niet voor, hetgeen de heer Larrabee toeschrijft aan het feit, dat meer dan 3000 kweekplaatsen van landloopers in vijf jaren tijds binnen het grondgebied zijn gesloten. De gouverneur eindigt met op te merken, dat de vrouwen en moeders in den staat, en vooral zij die over kleine middelen te beschikken hebben, bijna eenstemmig ten gunste der wet gezind zijn. Het geld, dat vroeger in de herberg verteerd werd, komt nu in de werkliedengezinnen. »Ik ben in mijne overtuiging, dat de verbodswet goed is, bevestigd door mijn opgedane ondervinding. De wet heeft in onzen staat meer vrienden dan ooit en ons volk is minder dan ooit gezind om een compromis te maken met de herberghouders."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 maart 1890

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 maart 1890

De Heraut | 4 Pagina's