GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eogeland.

Plan tot oprichting van een nieuw weekblad tot bestrijding van het ongeloof.

Men gaat er in Engeland over denken om een weekblad uit te geven tot bestrijding van hen die «het oude geloof» aanvallen. Tot hiertoe streed alleen, voor zoover wij weten, het bekende tijdschrift van Spurgeon ^Zwaard en truffel'^ legende «Down grade» beweging, d.w.z. tegen het opkomen der moderne theologie. De modernen hebben juist hunne kracht gezocht in de pers, en het is verwonderlijk dat rechtzinnigen nog zoo weinig gedaan hebben tot bestrijding van zoovele bladen die openlijk of bedektelijk het ongeloof voorstaan. Er zijn wel bladen die de belangen der kerken bespreken, maar tot hiertoe mist men een orgaan om de rechtzinnige leer te verdedigen tegen de aanvallen van de mannen die de «modern thougt» voorstaan. Het schijnt dat de heer Urguhart, die den bekenden prediker Spurgeon tot hiertoe dapper hielp in de bestrijding van het ongeloof, als redacteur van het nieuwe blad zal optreden. Men zocht den heer Spurgeon wel daartoe aan, doch hij antwoordde: «weten mijne vrienden wel, wat ik reeds te doen heb? Zouden zij willen, dat wij de prediking des Woords opgaven om een nieuwsblad te dienen? » Spurgeon zal dus geen redacteur worden, schoon zijn helaas verzwakte gezondheid, het wel wenschelijk doet zijn, dot hij rust neemt van het prediken voor een schare van duizenden personen.

Toch dunkt ons dat het vóór alles noodig zijn zal, wanneer men een blad ter handhaving der rechtzinnigheid en tot bestrijding van het ongeloof, opricht, men eerst de vraag zoekt te beantwoorden, tvelke. rechtzinnigheid men zal gaan verdedigen? Immers een Roomsch-Katholiek is rechtzinnig, wanneer zijne belijdenis overeenkomt met de leer der Roomscheksrk, een Rus is »orthodox" wanneer hij de leer-

stellingen der Grieksche kerk beaamt; een Gereformeerde kan zich ook aldus noemen, wanneer hij de stukken der Gereformeerde religie belijdt; evenzoo een Baptist Welk geloof, welke leer of belijdenis zal nu het blad, dat men oprichten wil, verdedigen ? Dit is ons niet gebleken. Wanneer men van zins is, enkel de resultaten der moderne critiek over den Bijbel te bestrijden en men is er niet op uit om ook de waarheid Gods tegenover de vele dwalingen die in deze dagen openbaar worden uit een te zetten, dan kan men voorspellen, dat het nieuwe blad tot verdediging der rechtzinnigheid niets of weinig zal uitrichten. Maar juist daarom is het noodig, dat de redacteurs zich er rekenschap van geven, welke leer zij tegenover de aanvallen van het geloof willen ontwikkelen en handhaven. Met vage termen als: de grondstukken van het Christendom, de fundamenteele stukken der leer, is men niet gereed.

Dat er een degelijk tijdschrift noodig is om den wassenden stroom van het ongeloof te keeren, is aan geen twijfel onderhevig. „Wanneer men meent dat eene ontbindende godgeleerdheid de kerken verlaat, bedriegt men zich zelven. De heeren van die partij hebben gemeend, dat zij wat te spoedig gesproken hebben, en daarom is het wachtwoord gegeven zich rustig te houden; maar in onderscheidene deelen van het land breekt het onvervalschte vergif los, het­ j geen dient om te bewijzen, dat het nog steeds even verderfelijk is, waar het zich durft voor te doen gelijk het is. Maar over het algemeen wacht men zijn tijd geduldig, want in deze kunst en in alle andere is men wel onderwezen. Laat eene verandering van omstandigheden de slang uitlokken uit zijn duisteren schuilhoek in de zonneschijn te komen, dan zullen wij een fraaie voorstelling zien.

De verwoestingen van dit bedekt ongeloof in de gezinnen van zijn belijders aangericht, zijn hartverscheurend. In de kringen van jonge . werklieden is de invloed van het vermomd ongeloof allerlreurigst, jammer maar dat de menschen die tot eiken prijs vrede willen hebben op het gebied van den godsdienst, daar geen denkbeeld van hebben. Ook ligt deze jammer voor de deur van onze vereenigingen en unies, die toegelaten hebben, dat het gif werd verspreid, soras zelfs eenigermate haar stempel er op plaatsende. Predikanten hebben boeken, met weinig aanmerkingen, aanbevolen, die de zielen verwoesten, en de zonde ligt aan de deur. Dat er geen meer kerken gebouwd worden, is wellicht het minste van alle kwadan ; maar waren de Christenen op hunne plaats, zij zouden het als eene ramp beschouwen, roepende om dagen van verootmoediging en gebed. In plaats daarvan gaal het proces van het ongeloof snel voort, en predikers en gemeenteleden hebben daar vrede mede. Een predikant met Unitarische gevoelens (d. w. z. het leerstuk der Heilige Drieëenheid ontkennende) schoon hij een eerste plaats innam onder de mannen der congregationalistische kerken, verklaart, dat de leden van zijne kerk, hem ver vooruit zijn gestreefd, zoodat hij nu in de achterhoede zijn plaats heeft, terwijl hij vroeger in de voorhoede te vinden was. Er zijn zulke gevallen ook onder de Baptisten, gelijk menige zaak kan bewijzen; doch de ontwikkeling van het kwaad heeft onder hen niet zulke afmetingen aangenomen als elders."

Aldus beschrijft Spurgeon de toekomst gelijk hij die ziet. Het kwaad is voornamelijk in de Congregationalistische kerken te vinden Een lichtpunt is het, dat de Heere ook die gemeenschep nog getuigen verwekt. Zoo gaf onlangs de predikant Henry, voorzitter van de Congregationalistische unie van Gloucestershire and Heerefordshire, een toespraak uit onder den titel van: «Rationalisme, onmiddellijk gevaar voor de vrije kerken."

Bij de meetings der congregationalisten onlangs te Londen gehouden, werd ook menig woord gesproken dat goede hoop gaf, doch ook kwamen daarbij jonge mannen aan het woord, die aan hun hooghartige verachting van de leer hunner vaderen, lucht gaven. Maar ook zijn er nog jonge mannen, die door dezen geest niet medegesleept zijn.

De heer Henry laakt het, dat de congregationalistische Unie van Engeland en Wales onlangs wel tractaatjes uitgaf tegen het Ritualisme, maar niet tegen het ongeloof. Het is alsof men een kooi*s die velen aangegrepen heeft wil bestrijden, maar over het hoofd ziet, dat de tering menig lichaam met den dood dreigt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 juni 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 juni 1891

De Heraut | 4 Pagina's