GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

DuitSChland. Vrije gemeenten.

Den 2den en 3den Augustus vergaderde te Berlijn de bond van vrije godsdienstige gemeenten. Wat men onder den naam van vrije godsd. gemeenten te verstaan heeft, blijkt uit het volgende. Ter vergadering waren 30 afgevaardigden en 100 belangstellenden. Het verslag van het bestuur klaagde over de onverschilligheid in zake den godsdienst in de vrije gemeenten; de geestdrift van 1845 '"'^s uitgebluscht; de georganiseerde kerk zag de vrije gemeenten met een boos oog aan, behalve eenige liberale predikanten van Bremen. Wel scheen nieuw leven gewekt door v. Egidy's «Ernstige gedachten", doch dit woord had slechts als gevolg, dat men op een Pinkstervergadering ter eere van de strijders voor vrijen godsdienst van zijn zitplaatsen opstond. Ook had men gebrek aan offervaardigheid te betreuren; bijdragen der gemeenten kwamen öf niet, öf zeer traag in. Drie nieuwe gemeenten, door sociaaldemocraten gevormd, hadden zich bij den bond aangesloten: nl. de vrije Dissidentengemeente te Charlottenburg, de wetenschappelijke gemeente te Neu-Weiszensee en de vrije gemeente te Rixdorf. Men klaagde er op de vergadering over, dat het opt; -eden van socialisten als leden der vrije gemeenten in Zuid-Duitschland aan de ontwikkeling der gemeenten schade deed, daar in die streken degenen die voor vrijen godsdienst waren, niet tot de socialisten wilden gerekend worden.

Ook sprak de bond uit, dat de gemeenten door den Staat niet als Christelijke secten mochten worden geboekt. Immers wilde men noch tot eene secte, noch tot de Christenen behooren, ook dezulken die vroeger Joden geweest waren, traden tot de vrije gemeenten toe en bovendien verwierp men toch elk dogma. Bij de laatste volkstelling waren zij ten onrechte te voren Christenen genoemd.

Men kon het op de vergadering niet eens worden over de vraag in welke verhouding de vrije gemeenten tot de sociaal-democratie moet staan.

De bond telt thans 18.771 leden. Er zijn 55 vrije gemeenten in Duitschland. Nog een schrede verder en het meest naakte atheïsme is de belijdenis der mannen, die thans nog van vrijen godsdienst spreken. Terwijl onder de aanhangers der sociaal-democratie de Godloochening toeneemt, zoo is het te verstaan, dat de vrije gemeenten geen toekomst hebben.

Eng-eland: C, H, Spurgeon.

De heer C. Spurgeon neemt in beterschap toe; reeds was hij in staat om in zijn tijdschrift Zwaard en Truffel, den volgenden brief te schrijven:

»Ik ben niet in staat de duizende vrienden van alle rangen en godsdiensten, die in de donkere dagen mijner ziekte, .sympathetische brieven aan mijne vrouw en mij schreven, ieder afzonderlijk te beantwoorden, maar ik verlang toch zoo goed als ik kan aan allen mijn dank te betuigen. Voor mijne lieve, bedroefde vrouw, waren de vriendelijke woorden van alle zijden haar toegesproken, tot eene onuitsprekelijke vertroosting, onder den zegen Gods. Ik was te ziek om te weten wat er gebeurde, maar nu ik aan het herstellen ben, worden mijne oogen met tranen, mijn geest met verwondering, mijn hart met dank vervuld bij het lezen van de hartelijke woorden die mij werden toe gezonden. Zekerlijk is er in de kerk van God eene eenheid, wel diep verborgen, maar die openbaar wordt op het bekwame oogenblik; dat ik zulk een oogenblik mocht in het leven roepen, overstelpt mij. Sommige vrienden, die kerkelijk van mij gescheiden zijn, hebben zoo warm tot mij gesproken alsof wij het eens waren op elk punt, en hunne woorden zijn meer waar en kostbaar, als wanneer ik geheel met hen instemde. Broeders en zusters in Christus, de Heere vergelde u een iegelijk honderdvoudig uwe teedere belangstelling betoond aan iemand, die geen andere aanbeveling bij u had, dan de zware beproeving die tot hem kwam, "

Na ook zijne verwondering uitgesproken te hebben, dat hij brieven van sympathie ontvangen had van menschen die niet van het christelijk geloof zijn, drukt hij de hoop uit, dat hij nooit iets doen zal om de achting die men hem toedraagt onwaardig te maken, gaat hij aldus voort:

»Ik heb ook de aangename taak te vervullen om de tallooze vrienden te danken die mij niet schreven, maar voor mij hunne harten tot Go^i hieven. Ik ben door gebed van den dood gered. In vele gevallen is er een verzekerd geloof bij het gebed gemengd geweest, en dit is het zekere teeken van den invloed Gods. Het maakte mij gelukkig te vernemen, dat vrienden die mij niet persoonlijk kenden, geheele nachten in smeeking voor mij doorbrachten, en dat geheele kerken voor mij bij den Heere tusschen beide traden en het deed mij toen mijn toestand op het hachelijkst was, zeggen: > Ik zal niet sterven, maar leven en des Heeren daden vertellen."

Het is mijn vurige bede dat de Vader in de hemelen een ieder die mij zoo vol liefde gedacht, ook zal gedenken, wanneer de ure van beproeving voor hen mocht komen."

Men kan uit alles opmerken, dat het Christelijk Engeland gevoeld heeft, welk een verlies het voor land en kerk zoude zijn, indien een man als Spurgeon werd weggenomen. De Heere gaf hem met zijne rijke gaven en talenten niet afgedreven te worden op den stroom van »de moderne gedachte", de Heere schonk hem te getuigen tegen den afval van velen en zijn woord vond weerklank in menfg hart.

Niet dat wij ons illusiën maken door schier algemeene deelneming die de ziekte van Spurgeon verwekte. Men vergete niet dat hij een man is, die zeer beminnelijk is van karakter, die ieders bewondering wekt door zijn warme evangelieprediking, en dus een zoon van Engeland is, waarop het land trotsch zijn kan. Ook zou weUicht de deelneming in zijne ziekte geringer zijn geweest, wanneer hij zijn verzet tegen j> de moderne gedachte" meer had kunnen systematiseeren. Het blijkt uit de aanvankelijke herstelling van Charles Spmgeon wat het gebed des geloofs vermag. Spurgeon is in het leven behouden schoon zijn toestand allerhachelijkst was. Dit wisten zijn biddende vrienden zeer wel, want telkens werden er bulletins door de geneesheeren uitgegeven, meldende hoe het den kranke ging, en toch bad men voor het behoud van den geliefden leeraar op hope tegen hope. Trouwens het ware gebed is door den God des ontfermens gewerkt en zou dit dan niet verhoord worden?

WINCKEL,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 oktober 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 oktober 1891

De Heraut | 4 Pagina's