GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zwitserland. Een nieuw boek.

Uit Zwitserland meldt men dat in de z.g. Nationale Kerken, die in het Duitsche deel van Zwitserland liggen in het bezit kwamen van een nieuw gezangboek. Wie bekend is met den toestand der kerken, welke voor verreweg het grootste deel verwoest zijn door het modemisme, zal zich verwonderen dat een gezangboek werd ingevoerd dat niet het verwaterd rationalistische karakter draagt, dat de gezangboeken dragen, die te voren in zwang waren. Het nieuwe gezangboek zou door de kerken van alle cantons zijn aangenomen, indien niet in 1871 de cantons van Grauwbunderland, Glarus, St. Gallen en Thurgan een nieuw gezangboek ware-ingevoerd en deze kerken aldaar [niet genegen waren dit na een gebruik van 20 jaren weder te laten varen. Opmerkelijk is het, dat de stoot tot invoering van het nieuwe gezangboek niet van de kerken of van de kerkelijke besturen, maar van een predikanten-vereeniging is uitgegaan. Dit teekent de toestand van de Duitsch-Zwitsersche kerken. Daarbij trekt het de aandacht dat het nieuwe gezangboek niet alleen kerkelijke gezangen bevat, maar ook Vaderlandsche liederen 1 O. a. is het gedicht van Emanuël Geibel daarin opgenomen dat^aanvangt: »De leeuwerik steeg omhoog op Paaschmorgen". Men heeft zeker het gezangboek ook geschikt willen maken voor huiselijk gebruik. Het is hieruit te zien, waartoe men komt als men het Gereformeerde beginsel, dat de Heere God in Zijn Woord, door den Psalmbundel geopenbaard heeft, hoe Hij wil dat Zijn lof gezongen zal worden in het midden der gemeente. Had men zich daaraan in eenvoudigheid gehouden, men zou nu niet voor het feit staan, dat een gezangboek wordt ingevoerd, dat getuigenis draagt van het verval der Gereformeerde kerken in Duitsch-Zwitserland.

Opmerkelijk is echter het verschijnsel, dat terwijl de z.g. Eeformpartij in Zwitserland de boventoon voert, deze partij zijn invloed bij de saamstelling van den bundel niet heeft kunnen laten gelden. Tot verklaring daarvan dient, dat de »Reformer" of radicale modernen, geen liederen bezitten. En daarbij is men er van terug gekomen, om de bestaande liederen te moderniseeren, daar het schoonheidsgevoel daar tegen opkomt De tijd is gelukkig voorbij, dat men het durft ondernemen, om zelfs klassiek geworden liederen, zoo te verwateren, dat er alle smaak van afgaat, gelijk men toch gedaan heeft, toen in Duitschland en Zwitserland het rationalisme zign tri* umfen vierde. Voor de meeste kantons is het nieuwe gezangboek in zoover eene aanwinst, omdat zij in het bezit waren van gezangen, die door een rationalistische hand eigenlijk waren verminkt.

In de meeste Evangelische gezangboeken van Duitschland komen enkele berijmde psalmen voor, en algemeen getuigt men, dat juist die berijmde psalmen door de gemeente het liefst gezongen worden. Maar zulke berijmde psalmen komen in het Zwitserschc gezangboek in het geheel niet voor. Het blijkt ook hieruit, dat men in de Duitsch-Zwitsersche kerken geheel van de lijn der Schrift is afgeweken. Ach, mocht er in Zwitserland eens een tweede Calvijn opstaan.

Engeland. Een ongeloofsprediker verheer1ijkt.

De predikant Alfred Gardner, die te Dundee eene vrije gemeente dient, hield onlangs eene lezing over George Macdonald, een van de baanbrekers voor wat men in Engeland »de moderne gedachte" noemt. Gardner zeide van hem dat Macdonald een heerlijk werk gedaan had, door de theologie in Schotland en Engeland op breeden grondslag te vestigen. Zonder vrees verklaarde hij eenmaal, dat het Calvinisme het karakter van God verlaagde. Hij was het eens met John Stuart Mill in zijne beruchte verklaring: Ik wil geen wezen goed noemen, die niet is wat ik uitdruk, als ik dien naam van goed aan een mijner medeschepselen geef, en indien zulk een wezen mij naar de hel kan verwijzen wanneer ik hem zoo noem, dan wil ik naar de hel gaan." Niettegenstaande dat Macdonald deze hemeltergende uitspraak van Stuart Mill tot de zijne gemaakt had, werd door den Dundeeschcn leeraar beweerd, dat hij een buitengemeen geestelijk mensch was, zelfs een profeet of ziener, die niet door den arbeid van het verstand, maar in de reinheid van zijn hart en door het gezicht van de ziel God van aangezicht tot aangezicht gezien had. En ook durfde hij het aan, om mannen als Macdonald slagboomen b te noemen tegen de twijfelzucht, omdat hun leven een getuigenis is voor de waarheid Gods 1

Ons dunkt het kan al niet dwazer. Arm h Schotland dat aan zulke leidslieden is overgegeven. Tot ons leedwezen moeten wij zeg­ v gen, dat de beweging die tegen de besluiten van wd de jongste algemeene vergadering der Vrije Schotsche kerk op touw werd gezet, zoo goed als op niets uitliep. Wij willen gaarne gelooven dat er in de Schotsche hooglanden mannen en w vrouwen gevonden worden, die nog de Gereformeerde belijdenis van harte aankleven, doch g er ontbreekt een man, die de koe bij de horens e vat. Van de actie van den leeraar Macaskill uitgaande, verneemt men niets meer. Laat ons hopen, dat de algemeene vergadering van de h Vrije Schotsche kerk, die in Mei van dit jaar d moet samenkomen, ons verandering ten goede brengt.

WINCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 maart 1892

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 maart 1892

De Heraut | 4 Pagina's