GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

N, - Amerika. Prof, Steffens over het Methodisine,

De hoogleeraar Steffens schreef het volgende over het Methodisme.

„Wij begeeren niet, dat het Methodistische stelsel indringe in onze Gereformeerde Kerken, en waar het alreeds ingedrongen is, verwijderd worde. Zoo iets kan niemand laken, zelfs niet de bitterste tegenstander. Wij mogen immers wel ons huls verdedigen tegen indringers?

Er zijn vele dingen reeds ingedrongen m Gereformeerde en andere kerken van ons land, die een gedeelte uitmaken van het Methodistische stelsel, „To join the Church", d.i, zich met de kerk te vereenigen, is eene opvatting, die in onze kringen niet te huis behoort. Wij Gereformeerden immers gelooven in den God des Verbonds, die de God is der geloovigen en huns zaads. Wanneer onze zuigelingen gedoopt worden, dan geschiedt dit, omdat zij reeds voor hun doop tot Gods gemeente behooren en in Christus Jezus geheiligd zijn. Zij zijn dus reeds leden der kerk, eer zij tot het bewustzijn er van komen, Voetius moge de leden onderscheiden als membra imperfecta en membra perfecta, d.i. in onvolmaakte en volmaakte leden, maar zelfs de onvolmaakte leden, die nog niet toegetreden zijn tot den dischdes Heeren, zijn toch ook leden. Het individualisme in Amerika moge met welgevallen rusten op het besluit van volwassen personen, die zich met de kerk vereenigen, of, zooals men het ook wel noemt. Christenen worden, maar zulk eene opvatting der zaak, die het verbond Gods ter zijde stelt en het besluit van een mensch op den voorgrond plaatst, is vreemd in de schatting van een Gereformeerde, die niet alleen in naam, maar ook in het wezen der zaak Gereformeerd is. Die methodistische zuurdeesem moest uit ons midden gebannen worden.

Uit dit eene voorbeeld blijkt, hoe gevaarlijk het Methodisme werkt, waar het niet met onze Gereformeerde opvatting overeenstemt. Gevaarlijker nog is de invloed van dit stelsel, waar Methodisten en Gereformeerden het met elkander eens zijn.

Waarin zijn zij het met elkander eens? Beide kerkformaties zien het als een begeerlijk goed aan, dat een Christen verzekerd zij van zijne zaligheid. Dit stuk Gereformeerd huisraad hebben de Methodisten meegebracht, toen zij hun methodistisch buis inrichtten. Maar waar zoekt de Gereformeerde die zekerheid? In Gods eeuwig voornemen, de openbaring van den weg der zaligheid en de toepassing der zaligheid door den Heiligen Geest. Waar daarentegen zoeken het de Methodisten? In de methodistische bekeering. En toen Wesley begreep, dat de bekeering niet altijd tot het gewenschte doel leidde, vulde hij de bekeering aan met zijne leer der volmaaktheid.

Het zwaartepunt van het christelijk leven vindt de Gereformeerde in God en zijn werk, de Methodist daarentegen in den geloovige en zijn werk.

Maar zegt men misschien, vindt men niet ook in Gereformeerde kringen zulke opvattingen als die, welke gij laakt in het Mathodisme? Wel zeker, in de dagen van Jodocus Lodensteln waren er vele methodistisch gednde Gereformeerden in Nederland en zij zijn er ook nu nog. Dit was ook het geval in Duitscbland in de dagen der heerschappij van het Piëtisme, En Insgelijks waren er ook onder hen, die met Wesley het Methodisme in het leven riepen, dis Gereformeerd waren. Men denke slechts aan Whhêfield, Lady Huntingdon en de Calvinistisch-Methodistische kertc in Wales, In de Methodistische kerk echter heeft Wesley de zege behaald.

Wij begeeren niet in eene discussie te treden met Methodisten over de vraag, wiens opvatting van de zekerheid der zaligheid bijbelsch is, de hunne of de onze. Wij houden het er echter voor, dat Gereformeerden met ons in de overtuiging deelen, dat onze opvatting de rechte Is. En indien dit zoo is, dan is de roeping van een ieder, die zich Gereformeerd noemt, het ook in waarheid te zijn. Dr, Kuyper heeft eens gezegd: Alle Christenen geven Gode de eer, maar wij Gereformeerden leggen vooral nadruk op het woordje alleen. Daarbij moet het blijven. Wij zullen voortgaan met de Methodisten lief te hebben als broeders in den Heere, maar ons Gereformeerd erfdeel willen wij hnn niet prijsgeven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 juni 1912

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 juni 1912

De Heraut | 4 Pagina's