GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

29 En nu zegge men niet, dat dit uitgangspunt voor de beoeening der Kerkhistorie geen verschil maakt, want de historio~raphie der Kerkgeschiedenis legt getuigenis af, dat mct dit ütgangspunt de hi toria EccJesiae Dei staat of val 7 Wanneer niet Gods Woord maar de philosophie het eigenijke wezen der Kerk ons verklaren moet, dan kan de historie :ler Kerk niet in het rechte licht worden aanscho~wd. De Rationalistische School met haar Moralitätsprinzip, 93) de Gro- \ ninger School met haar opvoeding der menschheid door God 94) ( de Tübinger School met haar logisch ontwikkelingsproces eener immanente Idee, als wezen der Kerk, 95 ) zijn daar om u te be. wijzen, at er van de Kerkhistorie wordt, als ze de kennis van haar object aan KA T, LESSING, of HEGEL's philosophie ontleent. Het subjectieve -vroomheidsgevoel als uitgangspunt te kiezen, loopt consequent op de ontbinding der Kerkgeschiedenis uit. Het religieuze le~ toont zich niet in de Kerk als instituut, maar in het persoonlijk, individueele leven. De geschiedenis der Kerk lost zich dan op in èën historia pietatis; men krijgt als bij NEANDER een Bildergalerei van vrome mannen, 96) de heroencultus van CARL YLE, nu op Christelijk . gebied, maar de geschiedenis der Kerk krijgt men niet. En eindelijk, evenmin kan de emeirische methode, die uit de verschijnselen de Idee der Kerk wil opmaken tot het gewenschte doel leiden. Want deze methode leidt er Of toe, dat men met MOSHEIM in de Kerk niets anders ziet dan het instituut en aldus de Kerk verweltlicht, 9i ) of dat men door al de menschelijke ellende en dwaasheid, die in de Kerk zich openbaart, tot een hopeloos pessimisme ven'alt, en op de vraag wat de geschiedenis der Kerk is, geen ander antwoord heeft dan het bekende Isatyricon. van GOETHE: Zwei Gegner sind e~ die sich boxen; Die Arianer und die Or thodoxen. Durch viele Säcla dasseJbe fieschicht; Es dauert bis an das jün,gste Gericht. 98)

.Woord alleen biedt ons de zuivere kennis van de Kerk, en geeft aldus aan den kerkhistoricus, wat hij noodig heeft om de 'Kerkhistorie te verstaan. Dat Woord leert ons,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's