GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 11

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

10

beginsel, dat van de Schrift als norm a uitgaat, op de beoefening der historie heeft. Ee~zijds door tegenover het scepticisme het volle recht der traditie te handhaven. De Evangelist Lucas noemt de geschiedenis "een verhaal van de dingen, die onder ons volkomene zekerhet"d hebben, omdat ze zijn overgeleverd door hen, die zeI ven aanschouwers zijn geweest." En de Apostel Johannes getuigt uitdrukkelijk, dat de gemeenschap met hen, "die verkondigen, wat zij gehoord hebben, wat zij gezien hebben met hunne oogen, wat zij getast hebben met hunne handen van het Woord des levens," niet alleen een gemeenschap is met de Apostelen, maar door de Apostolische traditie met Jezus Christus zelf. 14) De band door de traditie met hetgeen geschied is, is een reëele. Het onderscheid tusschen historie en sage is principieel. Niet een hooge. mate van waarschijnlijkheid, maar eene volkomene zekerheid wordt ons in d~ traditie geboden. De fides historica wordt geëischt. Maar anderzijds leert dezelfde Schrift ons ook, dat "alle mens eh leugenachtig" is; 15) in de traditie ligt de -.jJE~~O; met de ,h~S-w!- vermengd. Ook al moet de realiteit der feiten, die aan de traditie ten grondslag liggen, worden erkend, dit neemt de plicht van den historieschrijver Iliet weg, om de traditie .',.(laarstig te onderzoeken" 16) en door critiek het ware yan 0et ,ralsche te scheiden, mits met het erts het zuivere goud niet w~rde weggeworpen. 17) / In.!usschen met de vaststelling der feiten is de historie er_niet. "De simples notions de faits ne co!,!stituent pas une science, mais seulement les matériaux d'une science. L'esprit qui veut embrasser d'une même vue cette masse' de données, a besoin de mettre de l'ordre dans leur confusion, de l'unité dans leur multiplicité." 18) Deze eisch laat zich niet afwijzen: Wie in de historie niet anders ziet dan een eindelooze reeks gecoordineerde wilsuitingen van den menseh, moet met SCHOPENHAUER wel tot de slotsom komen, dat de historie ons hoogstens tot een .W issen, maar niet tot een Wzssenschaft leiden kan. 19) Dit dieper inzicht in de Geschiedenis is aan het Christendom te danken. 20) De heidensche historiographie brengt het niet vesder dan het pragmatisme van een THUCYDIDES en een POL YBlUS, die wel naar de oorzaken der feiten onderzoek doen, maar "'"-t-

_ - -

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's