Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29
Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
28 Theol~e te worden, dient ook op haar de Theologische method ~ te worden toegepast, die het principium Verbi Divini
tot uitgangspunt heeft. In de eerste plaats. moet daarom het Woord Gods als .,prinI cipium cognitiqpis ook voor de Kerkgeschiedenis worden gehandhaafd. iet alsof daarom de kerkhistóricus uit het Woord Gods de lotgevallen der Kerk zou hebben te leeren kennen. I Dat doet de Historia Sacra, maar de Kerkhistorie doet dit nie'q ' Het is dan ook een uitwisschen van de grens tusschen de Schrift en de Kerkgeschiedenis, wanneer men de Kerkhistorie, gelijk SPANHEIM 87) en VENEMA 88) ten onzent, als een Historia Ecclesiae Veteris et Novi Testamenti opvat en van het Paradijs af beginnen laat. De Kerk was er wel van den aanvang en lag wel in Israël besloten, maar werd eerst op den Pinksterdag als wereldkerk openbaar. En nog veel beslister moet de dwaze poging van W. à BRAKEL 89) en P. VAN MAASTRICHT 90) worqen afgekeurd, om de Openbaring van Johannes als kenbron der geschiedenis te willen gebruiken en in de lotgevallen der Kerk met een preciesheid, die soms aan het belachelijke grenst, de sprinkhanen uit den put en de hoer, die op het beest zit, te will~n aanwijzen. Het Theologisch princiep wordt zoo tot een carncatuur. Neen, dit wordt bedoeld, wanneer de Openbaring Gods tot -) kenbron wordt gesteld, dat de kennis van het object ä. i. de ~ Kerk van Christus alleen in het Woord Gods ons zuiver wordt g~en, en dat daarom alle theologische beoefenmg der Kerkhistorie moet beginnen met deze kennis aan de H. Schrift te ontleenen. Dit is eisch van het Gereformeerde beginsel. Wanneer men belijdt, dat de Kerk niet een gewoon menschelijk verschijnsel is, maar dat ze door Christus gesticht en dus -van Goddelijken oorsprong is, dan kan de kennis van wat deze Kerk is, noch langs empirischen weg gevonden, zooals HAGENBAéH \ wil, 91) noch uit de philosophie worden afgeleid, zooals BAUR doet, 92) en evenmin ontleend worden aan het subjectieve vroomheidsgevoel, zooals de school van SCHLEIERMACHER wil, maar dan moet die kennis geput worden uit het Woord van Hem, die de Goddelijke Auctor dezer Ecclesia is.
I
L
1
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900
Inaugurele redes | 59 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900
Inaugurele redes | 59 Pagina's