Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
22
entnommen, m i t d e n w i s s e n s c h a f t l i c h e n
Grundsätzen
unseres P h y s i k e r s in k e i n e r s i c h t b a r e n V e r b i n d u n g stehen.
In diesen Sätzen können w i r n u r
Glaubensarti-
k e l ! ! ) sehen, die z u seinem philosophischen S y s t e m v o n anderer Seite her hinzukamen, und demselben nur u n v o l l k o m m e n angegliedert w u r d e n . " E v e n z o o eenige bladzijden v e r d e r :
76
) „So
w i c h t i g ihm aber dieser G l a u b e und diese Vorschriften für seine P e r s o n (!) waren, mit seinem philosophischen S y s t e m hängen sie innerlich nur theilweise zusammen, während sie ihm nach einer andern Seite unverkennbar widersprechen". E n w e d e r o m : „ A u c h diesem reineren Götterglauben fehlt es jedoch an einer wissenschaftlichen (!) Verknüpfung mit seinen philosophischen A n s i c h ten." )
E n het geheele standpunt van ZELLER komt duidelijk
77
uit in de slotwoorden zijner uiteenzetting van theologie: „ S o
w i c h t i g aber diese Z ü g e
Empedokles'
auch sind, wenn es
sich darum handelt, ein vollständiges B i l d von der Persönlichkeit und dem W i r k e n besonderen
des E m p e d o k l e s z u gewinnen, oder i m
seine religionsgeschichtliche S t e l l u n g zu schildern,
so ist doch ihr Zusammenhang mit seinen philosophischen Ueberzeugungen zu lose, als dass w i r ihnen für die Geschichte der Philosophie eine grössere Bedeutung beilegen könnten." 8) M e n 7
ziet, waar het o m te doen i s ; philosophie en religie moeten gescheiden
worden, desnoods
met g e w e l d ;
geloof en weten-
schap, ze staan tegenover elkander; de mensch en de denker zijn t w e e ; en zijn ze het niet of willen ze het niet zijn, dan maakt men ze het eenvoudig in naam der Eindelijk
Plato.
In
wetenschap!
hem komt bijzonder het streven
der
kritisch-rationalistische richting aan het licht. V a n onecht verklaren k o n hier geen sprake zijn; men zou er trouwens zijn eigen glazen door hebben i n g e w o r p e n ; want in denzelfden dial o o g zijn dikwijls religieuze mystiek en „ z u i v e r e " philosophie dooreengemengd. Maar zoo w o r d t dan ook bij PLATO hetzelfde toegepast
als
bij
de
anderen:
de
gen staan buiten de consequenties systeem. schrijft:
Te
der
Orphik
uitin-
van PLATO'S philosophisch
is het dan ook niet, als NATORP
„ E s ist wahr, dass PLATO seine mit dem
Gedankenkreis schen
verwonderen
mystisch-religieuze
zusammenhängenden
Vorstellungen auch sonst, auch i m Phaedo
religiösen
psychologiund Staat
mit der Ideenlehre enger verknüpft, als i m Interesse einer rei-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's