Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Berekening of constructie - pagina 8

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Berekening of constructie - pagina 8

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte en der Theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd

6 hedendaagsche paedagogiek is, dat zij zich geheel tot de samenleving leerde wenden. Grooter wordt de verwarring nog . wanneer we letten op de verhouding van opvoedkunde en filosofie. Er is geen paedagogiek die niet staat onder den invloed eener bepaalde wijsbegeerte; ook al zullen we dan bij sommige paedagogische richtingen slechts kunnen spreken van een latende filosofie . 1) Maar nu dient erkend te worden. dat menige paedagogiek zich bedient van stellingen en methodes. die onderling onvereenigbaar zijn. Niet immer was het paedagogisch stelsel. dat als volkomen nieuw werd gepropageerd. voldoende doordacht. en de consequenties van het eigen systeem durfdè men niet immer uit te werken. Ook dit feit had voor de paedagogiek minder aangename gevolgen . . Men waagde deswege tegenover haar. wat men jegens een mensch niet dadelijk doet: om haar inconsequenties werd ze doodverklaard. Zoo meende b.v. Ad 0 I f Las s 0 n. dat de paedagogiek "Keine Wissenschaft, und auch kein Teil einer Wissenschaft" is. Hoogstens zou ze " ei ne Sammlung von Rathschlägen " zijn. 2) Wat in de nieuwere opvoedkunde boven alles ons treft, is de Ontust en de gejaagdheid. Niet alleen volgt de eene theorie de andere op in al sneller tempo. maar ook wil men een volgende methode reeds ingang doen vinden. wanneer de vorige nog ternauwernood werd uitgewerkt en toegepast. Lang voor onze kinderen het lijdend voorwerp als zinsdeel kennen . zijn ze zelf reeds. zooal geen lijdend. dan .toch lijdelijk object van een pas uitgedacht nieuw systeem, dat belooft alle paedagogische wonderen te doen beleven. Daarbij is er ernstige verdeeldheid en telkens merkbare innerlijke tweespalt in de opvattingen van hen. die aan de opvoeding leiding zullen geven. En wat Dr. H. B a v i n c k zeide van de wijsbegeerte van ' t einde der vorige eeuw. dat geldt van de paedagogiek van het eerste kwartaal van onze eeuw: "er ontbreekt een "einheitliche" wereld- en levensbeschouwing. en daarom is dit woord de leuze van den dag." 3) Bij de erkenning nu van het feit. dat de tegenstelling tusschen de onderscheiden systemen, het onmogelijk maakt , een algemeene karakteristiek Voor de jongste paedagogische werkzaamheden te geven. komt dan evenweJ ook de vraag aan de orde. uit welke hoofdoorzaak de innerlijke verdeeldheid in het paedagogisch denken van het heden te verklaren valt. Ook op deze vraag heeft men velerlei antwoord gegeven. Men

1) cf. Dr. M a x E t t I i n ge r . .Die philosophischen Zusammenhänge in der Pädagogik der jüngsten Vergangenheit und Gegenwart. 4 sqq . Tb e 0 dor L i t t . Die Philosophie der Gegenwart und ihr Einfluss auf das Bildungsideal. 13. 2) M a x Fr is c hei s e n-K ö h Ier. Bildung und Weltanschauung. 13 sqq. a) Dr. H. B a v i n c k. Chr. wereldbeschouwing. 6 .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's

Berekening of constructie - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's

PDF Bekijken