Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 8

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Barthianisme en katholicisme - pagina 8

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd

theologie toch wel iets meer is dan het kennis nemen van een aantal individualistisch getinte dogmatieken. Integendeel: de problemen en de verwarring der nieuwe theologie laten ons indirect zien, wat de beteekenis is van die theologie, die begeert voort te bouwen in de lijn der reformatie en niemand zal willen ontkennen, dat deze studie - hoezeer het terrein van onderzoek ook telkens tot tegenspraak prikkelt van beteekenis kan zijn voor verdieping van eigen inzicht. Nu ik vanmiddag uw aandacht mag vragen voor een bepaald onderdeel der nieuwe theologie, kies ik een onderwerp, dat ons dwingt naar twee zijden te zien, naar twee theologische grootmachten met veel invloed in onzen tijd. Ik vraag uw aandacht voor de relaties tusschen Barthianisme en Katholicisme.

* * * Wie de relaties tusschen Barthianisme en Katholicisme beo studeert, komt direct in aanraking met een van de merkwaardigste onderdeelen van de nieuwe theologie. Tal van spanningen worden hier zichtbaar. Werd in den eersten tijd van Barth's optreden vooral zijn antithese met het modern-protestantisme openbaar door zijn felle en niets-ontziende kritiek op het theologisch verval van de theologie der 1ge eeuw onder den invloed van Schleiermacher 1) , allengs kwamen ook zijn relaties tot het Katholicisme scherper in het licht te staan. Wat ons daarbij het eerst treft is wel, dat meermalen van de zijde der modern-protestantsche theologen de waarschuwing tot Barth werd gericht, dat zijn theologisch inzicht nog wel eens zou kunnen uitmonden in het Roomsch-Katholicisme. Weliswaar heeft men Barth van die zijde ook biblicist genoemd of hem gezien als den vernieuwer van de orthodoxie van het Calvinisme, maar wie het oordeel kent, dat het modern-protestantisme geveld heeft over de orthodoxie, en dan met name in haar verhouding tot de scholastiek, zal zich hierover niet verwonderen. De vraag is nu echter, op welke gronden men een toenadering tot Rome meende te kunnen voorspellen. Het antwoord op deze vraag is betrekkelijk eenvoudig te geven. De voorspellingen waren vooral gegrond op de scherpe kritiek, die Barth had uitgeoefend op het subjectivisme der 1ge en 20e eeuw. Dat wil niet zeggen, dat men zelf bewust pleitbezorger wilde zijn van het subjectivisme in de th~ologie . Integendeel: men meende - ik denk aan Wobbermin e. a. - een weg gevonden te hebben, waarop dit

6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

PDF Bekijken