GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 15

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

logie. lch halte den Idealisrnus und die Anthroposophie und die völkische Religion und die Gottlosenbewegung für Kindereien, gemessen an diesem Gegner. leh leide hierunter, dasz die e vangelische Theologie hier blind ist" 27}. Barth wil het Katholicisme bestrijden, omdat hij er de groote haeresie in ziet, maar hij wil het doen op een wijze, die de evangelische kerk en theologie waardig is. De theologie der 1ge en 20e eeuw is niet in staat geweest op waardige wijze de degens met Rome te kruisen, omdat zij zelf den grondslag der Reformatie heeft verlaten. Het is niet toevallig, dat Barth een uitvoerig artikel schreef over: "Der römische Katholizismus als Frage an die protestantische Kirche" 28). Hij stelt daarin de vraag, of de protestantsche kerk nog wel waarlijk kèrk is, of ze haar substantie nog wel heeft bewaard, of ze nog wel wéét, wat onder genade moet worden verstaan. Deze laatste vraag vormt wel het centrum van zijn probleemstelling. Of men de genade kent als vrije genade. Barth kent in de nieuwe protestantsche theologie feitelijk slechts één uitzondering: Kohlbrugge 29). "Wo hat man es denn ausgehalten bei der Einsicht, dasz es keine andere Gnade als Schächergnade, Gnade im Gericht gibt?" Barth noemt het beschamend, dat we ons weer hebben moeten laten leeren door den Rus Dostojewski, terwijl de reformatoren het toch nog beter hebben verstaan. Zeker, ook de Roomsche kerk weet dit niet meer, deze genade in het gericht, genade, die vrij is, souverein, ongebonden en vooral in het concilie van Trente kwam dit helder aan het licht, maar heeft de protestantsche kerk hier recht tot kritiek? Zou zij niet - vanuit haar eigen grondslagen - het best doen terug te keeren naar de Moederkerk, waar ze met open armen zou worden ontvangen? "Allzu schwere Busze brauchte sie dabei nicht zu tun" 30). Hier staan we in het brandpunt van Barths beschouwingen gedurende vele jaren. Hij signaleert met voorliefde dat gevaar, dat op den voorgrond komt het werk en de verheffing van den mensch "an Stelle des Gnadenwortes Gottes" 31). Wordt in het Protestantisme wel recht gedaan aan het besloten zijn èn blijven van onze rechtvaardiging en heiliging in Gods barmhartigheid of is het den weg gegaan van den Christelijken "Uebermensch?" Het Protestantisme heeft volgens Barth op deze vragen feitelijk geen antwoord. Het heeft nàch de stem van Kohlbrugge nàch die van Dostojewski verstaan. En zijn strijd tegen Rome is daarom ook zoo onvruchtbaar. Maar dit te erkennen houdt nog allerminst een toenadering tot Rome in. Integendeel: Barth wil juist 13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's