GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 28

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

26

^

.• -

opgevangen en door zijn C mol en negende symphonic aan duizend en nogmaals duizend harten „eingetönt", en heeft na hem W a g n e r zelts de grens tusschen de wereld (^^r/ö?z^?2en de wereld der gedachte opzettelijk verbrokeni05). Zekere stilisten ten onzent neigen er al meer toe, om den inktpot met het palet te verwarren. Ja er vormt zich reeds een kring, die ook de grens tusschen taal en taal liefst zag uitgewischt, en die de wereld ideaal zou vinden, als ze bevolkt was met veertienhonderd millioenèn, van de Noorder- tot de Zuiderpool, niet anders sprekend dan het ééne heilige Volapük. Doch genoeg reeds M. H. — Van de theorie die den mensch van den Chimpanzee laat afstammen, zweeg ik met opzet; V dit thema is, vergeef mij het woord, te afgezaagd. Alleen ontga het uw aandacht niet, hoe de N. R. Cotirant onlangs reeds van den orang-oetang uit de Diergaarde meldde, dat : hij niet doodgegaan, niet gestorven, neen, maar overleden \ was io6); en let er ook op hoe het woordenboek der apentaal nu reeds vier woorden telt, behoorlijk in een phonograaf opgevangen, als om Max Muller te ontwapenen, die nog steeds _ juist in de menschelijke taal de grenslijn tusschen mensch en j dier getrokken zag 107). Maar^ gelijk gezegd, over deze \ schier banaal geworden theorie spreek ik niet verder. Eigenlijk toch bedoelt men, dat alles verwant en alle levensuiting één j is, en of de steen valt, het water klettert, de leeuwerik klapi wiekt en zijn morgenlied zingt, of de mensch denkt, dicht , en in het gebed neerknielt 108), het moet alles één zijn; :; altemaal gevoelsprikkeling en spontane levensuiting van den onbekenden absoluten Geest. Maar wel vraag ik nog een oogenblik uwe aandacht voor het stuk der Religie, want hier natuurlijk bestond voor de verflauwing der grenzen de sterkste prikkel. Onze Christelijke religie toch trok een nieuwe en zeer diepe grenslijn, die tusschen het profane en het heilige gebied, en juist daar ging de geest van secularisatie, schier hoonend en smadend, tegen in, Aan Theologie als een eigen wetenschap kon geen plaats meer worden ingeruimd; voor haar metaphysisch deel was ze identisch met de Philosophie; en voorts ging ze op in letterkundige, geschiedkundige en ethnologische studiën 109).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's