GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 8

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

6 van den priester en het koord van den asceet 3). In de periode, die we thans doorleven, bespeurt hij niets van vooruitgang; ! vrij sterk zelfs klaagt hij over achteruitgang; en zijn lang niet ! malsch oordeel luidt, „dat de moderne beschaving al meer 1 daalt; steeds dunner, gestadig zwakker^ al middelmatiger is gel worden" 4). Maar toch, hoe schamper hij ook het Liberalisme gispt en hekelt, zijn Aa-a/^ heeft hij voor den Christus bewaard. En dat niet enkel voor den Christus van het dogma, om, gelijk Strauss en Renan, aan den Christus van de Bergrede zijn hulde te bieden; want juist die Bergrede stuit hém het meest tegen de borst. Immers toen het „zalig zijn de armen", het „zalig zijn de zachtmoedigen", het „zalig zijn ze die treuren", langs het strand van Genesareth's meer weerklonk, brak, zoo ge Nietzsche gelooven wilt, in dat wilde roepen „der Sklavenaufstand der Moral" los, en gaf deze Rabbi van Nazareth slechts lucht aan „de opgekropte wraakzucht", die de Joden, te midden van hun onmacht, bewoog, om ^,mit den Zahnen des abgründlichsten Hasses", al wat geweldig en hoog op aarde was, onder den voet te halen 5). Tegenover het Lam dat de zonde der wereld wegneemt, stelt Nietzsche dan ook zijn dier-symbolen; symbolen van roofdieren, uitroepend: „Wohlan, du solltest ineine Thiere sehen, meinen Adler und meine Schlangé' 6); om straks het symbool van het lam, onfijn, in dezer voege door de grooten der aarde te laten bespotten: „ Wir sind Ihnen nicht so gram, Ihr, gute Lammer; wir lieben sie sogar; denn nichts ist schmeckhafter als ein zartes Lamm" 7). En wel erkent hij dat de Christus bijna twee duizend jaren heeft geheerscht, maar om, met demonische satire, het verval van zijn macht te belachen in het beeld van een Christus, die, door de menschen verlaten, naar de grazige weide gevlucht is, en nu, door een kudde tamme koeien omringd, zijn spreuk uitloeit: „Zoo gij u niet bekeert en wordt als deze koeien, kunt gij in het Koninkrijk der hemelen niet ingaan" 8). Desniettemin heeft ook deze hater van den Christus zijn Messias-ideaal; alleen maar de Messias, waarop hij hoopt, is de Antichrist; een soort Uebermensch, gelijk hij hem noemt, die in alles het tegenbeeld van den Christus zal zijn. „Und

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's