GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 58

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

52 De Theocra.tie is met de verstoring van Israels volksbestaan te gronde gegaan. Het goddelijk recht der Overheid mag zoo niet geheeten worden. Dit houdt juist de ontkenning der Theocratie in, en wijst op anthropocratie: de heerschappij van een mensch, maar met goddelijk recht 152). Het gezag rust op menschen, en zoo ontkomt ook dit instituut, deze weldaad Gods, niet aan het kwaad der zonde. Het woord blijft waar, al is het door Rousseau in het begin van zijn Emile en in verband met onjuiste beschouwingen gezegd : „Tout est bien, sortant des mains de 1'Auteur des choses, tout dégénère entre les mains de l'homme." Het pogen, dat telkens opduikt om het der Overheid onmogelijk te maken, dat zij kwaad zoude doen, zal telkens ijdel blijken, maar dit belet niet dat met de zonde toch rekening worde gehouden, waarom Calvijn dan ook om der menschen feil en gebrek aan de regeering van meer dan één, van de voornaamsten, de voorkeur geeft of aan een koningschap door hen beperkt 153). Het gezag wordt geoefend door menschen, onder invloed der zonde, waardoor het zelfs gebeuren kan, dat zij iets bevelen wat onmiddellijk indruischt tegen eenig gebod Gods. In dat geval geldt het woord: „Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den menschen." (Hand. V I : 29) Dit werd, zegt Alberti 1-54)^ zelfs door Plato gevoeld, en de geschiedenis toont waarlijk duidelijk genoeg de onjuistheid van Dr. Treumann's beweren, dat hetgeen hij noemt de theocratische leer, tot onvoorwaardelijke gehoorzaamheid leidt 155). Het absolutisme wordt gevonden bij Spinoza, volgens wien de bevelen der Overheid moeten worden nagekomen hoe ongerijmd zij ook zijn, en die zich inspant om de beteekenis van het aangehaalde woord der Schrift zooveel doenlijk te verzwakken. Gode meer gehoorzaam dan den mensch, daarin Hgt ook volgens Calvijn 156) de eenige grens, en hij wijst op het verwijt aan Efraïm gedaan, juist dat hij gewandeld heeft naar het gebod, dat in strijd was met 'sHeeren wil (Hos. V : 11). Tegen de vergoding der heidensche Keizers hebben zich reeds de eerste Christenen verzet 157), Kernachtig is het woord van TertuUianus: „Dicam plane imperatorem Dominum: sed quando non cogor ut Dominum, Dei

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's