GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 45

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 45

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

45

was de

bestaiuldeeleu der dingen. Bij de Heidenen

stof altijd

dat eeuwig vormloos bestond en altijd

iets ongoddelijks, iets

weerstand bood aan de heerschappij der idee. Maar de Chris-

van

leer

telijke

dualisme

incarnatie en resurrectie heeft dit

creatie,

onmogelijk gemaakt.

principieel

Ook de

stof heeft

haar oorsprong in God, en staat daarom niet als eene weer-

en

Thomas

en

is,

hoe

waren,

van

in

ook niet dualistisch, zonder

zij

alwat

geest

wijsheid

ziel

ruild,

gescheiden

substantie aan.

voortgebracht

nauw verbonden. In

opgenomen.

beide

is

Eerst

zijn.

van

niet alleen de realiteit

daarom niet vijandig tegenover elkaar.

zij

ge-

zij

wezen onderscheiden, toch door

Goddelijke

innig verwant en

Hem

het niet te stout door

is

maar ook van geestelijke

dezelfde

van

geheel van

krachtens haar oorsprong geen tegen-

waar nam men vroeger

stoffelijke

is

eenige gelijkenis heeft met het God-

wijl zij

verwantschap,

is

beide

En

1).

God

door zij

met God vormt, kan

stelling

eenige

Wel

en

uit

al

gezegd, dat

delijk zijn

maar

over,

en aan Zijn wil onderworpen. Ja, omdat

afhankelijk heel

Hem

macht tegen

barstige

Maar ééne-

en stonden

Verder waren

zij

de ééne natura waren

Cartesius heeft deze harmonie

en lichaam verbroken en voor eene antithese inge-

die

de wijsbegeerte van den nieuweren

links heeft doen afdwalen en

nu weer

in het

tijd

rechts of

psjxhophysisch

parallelisme herleeft.

Onderscheid

is

er niet alleen in het zijn, in de substantie,

maar nog veel meer stalte

1)

der

Thomas,

het zoo-zijn, in den vorm en de ge-

Door heel de wereld heen zien wij het

S. Theol. 1 qu. 14 art. 11

ad 3

:

materia, licet recedat a Dei

secundum suam potentialitatem, tarnen inquantum habet, similitudinem quendam retinet divini esse.

similitudine esse

dingen.

in

vel sio-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 45

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's