Christelijke wereldbeschouwing - pagina 66
Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
66
•door
ren,
;
men eene maatschappij
dat
maar nauwkeurig de
eerst
als
bestudeerd
i).
historie der godsdiensten te
en
psychologie
religieuze
beoefenen
Uit
worden
het
is
kunnen organisee-
zal
sociale instincten zijn
er geen overgang tot het
zijn,
indien niet dat zijn zelf aan het
ligt.
Omdat een mensch
worden ten grondslag
echter toch altijd eenige vastheid
behoeft, bestaat er alleen een ernstig en volstrekt niet denk-
beeldig
dat
gevaar,
hij
schouwing geleid wordt
door
deze eenzijdig-historische be-
een valsch nationalisme, tot een
tot
enghartig chauvinisme, tot een dweepen met ras en instinct.
Het pangermanisme, panslavisme voor, en
zieher"
enz. leveren daar de bewijzen
na Gobineau en den schrijver van „Rembrandt
is
H.
S.
als
Er-
Chamberlain er de welsprekende tolk van. Het
normatieve wordt
in het historische gezocht, het ideale
met de
werkelijkheid vereenzelvigd, het relatieve verheven tot den rang
van het absolute. Daarvoor wordt
zelfs het hoogste en heihgste
van
Jezus nog eenige autoriteit
zijn
over
voetstuk
gehaald;
als
ons wil behouden, dan moet Hij het zich laten welge-
vallen,
om
op den Arischen stam te worden ingeënt. Alle volken
van beteekenis hadden immers hun eigen godsdienststichter; de
hun Zoroaster, de Indiërs hun Buddha,
Perzen hadden
de Chinezen hun Konfutse, de Joden hun Mozes, de G-rieken
hun Homerus, schaafdste
de Arabieren
volk
voortbrengen
van
geweest
en
zijn
moeten gaan
!
der
Ariërs,
eene
zulk bij
Dwaas
een
hun Mohammed; en de Germanen zouden persoonlijkheid
volk
als
die het gelooven
de
niet
Joden
kan
;
het
be-
tot
het
in
ter
staat
schole
Jezus was geen
Jood. Hij was een Ariër, en de Bijbel, waarin iedere ketter zijne
1)
letter vindt, geeft
daarvoor de bewijzen aan de hand.
Wülmann, Geschichte des Idealismus
III 33v'.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904
Rectorale redes | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904
Rectorale redes | 104 Pagina's