GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 10

Rede ter gelegenheid van de 60e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ontbraken, moest tegelijk zyn een volledige weergave van het op dat oogenblik te Consta-ntinopel geldende recht, richtsnoer voor de rechtspleging en handleiding voor het onderwijs. Met het oog op dat doel werden de oude teksten voor Justinianus' tijd pasklaar gemaakt, indien zij niet reeds vroeger een bewerking van die strekking hadden ondergaan. In de keizerlijke besluiten betreffende de codificatie wordt ons hiervan uitdrukkelijk mededeeling gedaan. Zoo spreken de in de Pandecten saamgebrachte en zorgvuldig van de vermelding van auteur en bron voorziene fragmenten uit de geschriften der rechtsgeleerden uit de tweede en derde eeuw de taal van de zesde eeuw. De hedendaagsche onderzoekers, wier belangstelling uitgaat naar de ontwikkelingsgeschiedenis van het Romeinsche recht, die het recht van den klassieken tijd willen kennen, zien zich voor de taak geplaatst dit laatste op te graven onder de Justiniaansche superstructuur. Het tweeslachtig karakter der codificatie van Justinianus heeft voor de studie van het Romeinsche recht in later eeuwen groote beteekenis. Nu eens treedt de eene zijde van het Corpus lurls Civilis op den voorgrond, dan de andere. Na de herleving der rechtsstudie in de elfde eeuw zochten de glossatoren en hun opvolgers de schatten van rechtskennis, die Justinianus' wetgeving in zich borg, te ontsluiten en voor het rechtsleven van hun tijd vruchtbaar te maken; voor hen was die vs^etgeving niet een historisch monument, maar een rechtsbron; zij legden de grondslagen waarop kon worden voortgebouwd, toen eenmaal het Romeinsche recht als geldend recht in een groot deel van Europa was aanvaard. De Fransche school daarentegen, behield met de belangstelling voor heel de klassieke oudheid, die het Humanisme eigen was, ging terug achter Justinianus en kwam tot het aanwijzen van talrijke gemterpoleerde plaatsen in diens wetboeken; zij werd daarin door sommige Nederlandsche grootmeesters uit de zeventiende eeuw gevolgd. De beoefenaars van het „heutige römische Recht" en de Duitsche pandektistiek der negentiende eeuw hanteerden het Corpus luris weder meer als wetboek, op grond waarvan, of althans aan de hand waar-

8

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1940

Rectorale redes | 40 Pagina's

De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1940

Rectorale redes | 40 Pagina's