GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 14

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

leerde „dasz man sioh seiner Werke vor Gott nicht rühmen kann, da sie schlieslich Gottes Geschenke sind und ebensowenig kann man sein Vertrauen darauf stützen" of er een boekhouding van op na houden"). Verdienste, maar géén roem, géén p r e t e n t i e . . . En heeft niet onlangs Jean Daniélou herinnerd aan de parabel van de werkers van het elfde uur, ergerniswekkend voor een simplistisch verstaan van de rechtvaardigheid Gods?"). Vandaar het algemene verzet tegen de reformatorische „Motiv-forschung", die op Hchtvaardige wijze neigt tot een vereenzelviging van de moralistische en farizeïstische verdienste-leer en het Katholicisme. Niet alleen de dogmaticus Diekamp^®) — thomist — maar ook Pohle kent deze verontwaardiging, als hij schrijft over „die Grundlosigkeit der Anklage, als ob die kathohsche Lehre von der Verdienstehchkeit guter Werke das Erlösungswerk Christi herabsetzte imd verdimkle" ^*'). Deze algemene afweer beroept zich trouwens voortdvirend op de uitspraken van het concilie van Trente zelf, omdat reeds hier het verdlenste-begrip wordt afgeschermd tegen alle interpretatie als pretentie en roem^^). Zo horen we in het beroemde 6e decreet over de rechtvaardiging: als iemand zegt, dat door de R. K. leer over de rechtvaardiging — met de verdienste — ook maar in énig opzicht te kort gedaan wordt aan de glorie van God en aan de verdiensten van Christus en dat in die verdienste niet straalt de naam van God en van Christus . . . anathema sit ^ ) . Het is er ver vandaan, zo lezen we, dat de Christen in zich1'^) Küng, a. w. pag. 265. Vgl. J. Maritain, The living thoughts on Saint Paul, 1945, Chapter III. 18) Jean Daniélou, Gods gang naar mij, pag. 96. Vgl. pag. 97: „Het was de grote fout der farizeeërs, te denken, dat zij behandeld zouden worden naar hun verdiensten, waarom zij hun eisen aan God stelden. Deze aanmatiging moet de mens volkomen ontzegd worden." 19) Diekamp, Dogmatik II, 1936, pag. 539 v. 20) Pohle, Dogmatik, II, pag. 497. 21) Vergelijk over de voorzichtige formuleringen van Trente: P. R. E. s.v. Verdienst (pag. 505). 22) „Si quis dixerit... aliqua ex parte gloriae Dei vel meritis Jesu Christi domini nostri derogari et non potius veritatem fidei nostri Dei denique ac Christi Jesu gloriam illustrari. A. S." (Denz. 843).

12 •

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's