GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 62

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 62

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

men thans met zoveel nadruk over het katholieke „sola fide, sola gratia" hoort spreken, formules, die volgens Küng orthodox kunnen worden verstaan-^®®), om:dat het „alleen" is „eine sinnvoUe Verdeuthchung des Satzes Röm. 3, 28" en . . . het concilie van Trente „wollte nichts gegen die Formel an sich sagen." Het ging Trente in het geheel niet om een storm-loop tegen het alomvattende van de genade-heerschappij Gods in Christus ^®*), ook niet tegen de genade als gunst Gods. Waartegen dan? Waarom zulk een felle oppositie, wanneer „der biblische Befund" zo duidelijk is en het forensisch aspect in de rechtvaardiging bij Paulus zo evident? ^®^). Küng zegt, dat de katholieke theologen niet genoegzaam oog hebben gehad voor de bijbelse stand van zaken, omdat ze door het forensisch begrip der rechtvaardiging gedwongen konden worden „den (angeblich) lutherischen Begriff einer rein forensischen Rechtsprechung anzunehmen" "^). Rein forensisch... dat wordt dan vereenzelvigd met „eine rein verbale Gerechtspreohung." De schim verrijst hier van de traditionele Luther-interpretatie: de mantel van de vreemde gerechtigheid, van de uitwendige gerechtigheid vooral, die óver de zondaar wordt geworpen: slechts toegerekend wordt deze gerechtigheid, terwijl onder die mantel alles bij het oude bhjft: forensisch, verbaal, imputatief. En in reactie daartegen — aldus Küng — ging men toen van R.K. zijde de rechtvaardiging zien als een constatering van de genadestand van de gerechtvaardigde zondaar, hetgeen z. i. een onbevredigende solutie is, omdat het evangeHe zegt, dat God niet de rechtvaardige, maar de zondaar rechtvaardigt^"''). Ook hier aarzelt Küng: „Ob Luther tatsachhch einen reinen Extrinsezismus gelehrt hat? Darüber wurde viel diskutiert" en hij voegt er aan toe, dat men meermalen van protestantse zijde niet Luther, maar Melanchton voor deze „uitwendige" rechtvaardiging verantwoordelijk

105) i»6) w^) lös) 190)

60

Küng, Küng, Küng, Küng, Küng,

pag. pag. pag. pag. pag.

243. 115. 208. 208. 209.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's