GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 73

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

in de officiële dogma-fixaties schijnt ze althans op het eerste gezicht zeker niet dominant te zijn. Toch moet men hier scherp toezien. Een iodividuahsering is ook in de fixaties zeker niet de bedoeling. In 1854 wordt over Maria's privilege gesproken in verband met de verdiensten van Christus en ook hier blijkt het te gaan om de betrokkenheid van Maria op het werk der verlossing. De encycliek over de tenhemel-opneming stelt voor andere vragen. Uitspraak en toehchting raken de coöperatie niet direct aan, als ze poneren dat „de onbevlekte moeder Gods na het voltooien van haar aardse levensbaan met lichaam en ziel tot de hemelglorie is opgenomen." De zinduiding van dit dogma is zeer merkwaardig. Ze is te vinden in de redenen voor de opportuniteit der fixatie*^"), waarin de paus als actueel motief voor de uitspraak noemt, dat in de ten-hemel-opneming getoond wordt „wat een mensenleven waard is, als het geheel en al gewijd is aan de uitvoering van de wü des hemelsen Vaders." Tegenover het materialisme en het daaruit voortspruitend zedenbederf wordt aangewezen, tot welk verheven doel onze ziel en liohaam bestemd zijn, terwijl deze opneming ook het geloof ia onze eigen verrijzenis meer kan bevestigen. Het is vooral het illustratieve, dat ons hier treft, de polemische • spits der Mariologie in 1950 als verdediging tegenover moderne ontkenning van de mens als beeld Gods. Deze illustratie-idee staat zeker niet eenzaam in deze pauselijke encycliek. Met name sinds 1950 treft men deze prediking vanuit de assumptie zeer veelvuldig aan, meer dan vroeger, nadat de „Osservatoro Romano" omstreeks 1950 er bijzondere aandacht voor had gevraagd: contra naturalisme en materialisme worden we herinnerd aan de hemel als ons tehuis^^^). Assumptie: tegen hedendaags doodspessimisme: de opstanding des vleses is veilig gesteld in het voorbeeld van deze éérste gewone mens ^*^). ^*^) De opportuniteit der fixatie is op zichzelf reeds een veelbesproken probleem, waarbij meermalen m. n. de Christelijke eenheid ter sprake komt. Vgl. Das neue Maria-dogma im Licht der Geschichte und im Urteil der Oekumene, Herausg. von F. Heiier, 1951, pag. 69 v. ^^) A. H. Maltha, De tenhemelopneming van Maria, 1950, pag. 22. 242) Idem, pag. 22, 35.

71

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's