Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 7

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 7

Rede ter gelegenheid van de 79e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd

Het Nieuwe Testament zegt tegen de staat noch ja noch neen. De houding van de kerk van alle tijden moet naar die opvatting zijn loyaal, met verwerping van alle anarchisme en egoïsme, en verder kritisch, waakzaam met name tegen grensoverschrijding. Van de zijde van de staat vraagt het — aldus het merkwaardige boekje van Oscar Cullmann, Der Staat im neuen Testament^) — geen christelijke instelling, maar wel „dass er sich bemühe, von der Haltung seiner christlichen Untertanen so viel zu versteken, wie er verstehen kann." De motivering van dit alles vat Cullmann samen in deze korte zin, waarmede hij zijn geschrift beëindigt: „Das Kreuz Jesu soil ihm in dieser Beziehung ein Wamungszeichen sein" ^). Deze slotmotivering is frappant. Met deze motivering dringt Cullmann als het ware zijn andere motieven, ontleend aan Paulus' brieven, aan het boek der Openbaringen, en aan de exegese van de term è^ouaiai ^) in Romeinen 13 naar de achtergrond, om in de relatie tussen kerk en staat op de voorgrond te stellen: das Kreuz Jesu. Met dit beroep op het kruis van Golgotha doelt Cullmann dan met name op de feitelijke toedracht en de juridische draagwijdte van wat er gebeurd is tussen Gethsemané en Golgotha. Cullmann poneert namelijk de stelling dat Jezus, al verwierp hij de geweldleer der Zeloten en al keerde hij zich ook op andere punten tegen hen, in wezen toch zeer dicht bij hen stond (het ja en neen) "*). Dit heeft er toe geleid dat Jezus, # •') Oscar Cullmann, Der Staat im neuen Testament, Tubingen 1956. 2) A.w. blz. 66. Cursiv. van C. *) Het betreft hier de exegese welke de term è^ouoLai. in Romeinen 13 nie*" slechts betrokken acht op de menselijke overheden, maar ook op'de engelenmachten. Deze opvatting welke in de dertiger jaren opkwam en ook al in 1946 door Cullmann werd verdedigd (Christus und die Zeit, 2e Aufl. 1948) doch in de theologische Uteratuur weinig ingang vond, wordt in het hier geciteerde boekje door Culbnann weer opgenomen in een Exkurs blz. 67—80) welke een herdruk is van zijn „Zur neuesten Diskussion über die EEOYZIAJ in Röm. 13. 1." in Theologische Zeitschrift, X, 1954, blz. 321-336. Vgl. H. N. Ridderbos, Aan de Romeinen, Commentaar op het Nieuwe Testament, Kampen 1959, blz. 288/9 en 362. *) Over „Jesus und' die antirömische Widerstandsbewegung der Zeloten" handelt Cullmann in het eerste hoofdstuk van meergenoemde studie. Hij verwerpt met nadruk de opvatting van R. Eisler, 'IHZOYZ BAZIAEYZ OY 5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's

PDF Bekijken