GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Opstanding en behoudzucht.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opstanding en behoudzucht.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jezus zeide tot haar: aak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mün Vader; maar ga heen tot Mijn broederen en zeg hun: Ik vare op toi Mgn Vader en uw Vader en tot 'Mijn-God en uw God. Joh. 20:17.

Raak Mij niet a; (n, zoo heette het uit den nïoj)d van den Opgestane tot de vrouw van Magdala.

Raak Mij wel aan, zoo noodigde Christus den twijfelaar onder Zijn discipelen: „Breng uw vinger hier en zie Mijn handen en breng uw hand en steek ze in Mijn zijde en zijt niet ongeloovig, maar geloovig".

Hoe schijnt de Heere hier met Zichzelf in tegenspraak te komen.

Wat Hij de eene maal verbiedt, staat Hij lien anderen keer toe.

Toch staat dit vast: er is eenheid in Zijn woorden. F.n ook behoort dit aanvaard: Hij meet niet met twee maten.

Do Opstanding heeft Hem doen kennen als de streng Konsekwente, als de Wilsvaste, als de Üaadbewuste.

Hij laat Zich niet drijven door wisselende impressies.

Hij is niet een man van het oogenblik.

Hij is de Man van het eeuwage in het oogenblik. In Zijn leven ontwaart gij niet de zigzag, de golving, gelijk bij uzelf.

Het toekent zich af als een rechte lijn, slechts op één punt gebroken: door Zijn opstanding Eerst liep de lijn naar beneden tot de hel toa. Maar van den Paasch'morgen af stijgt ze imm-ir.

Rïiak Mij niet aan.

De onderstelling als zou Jezus' lichaam na de verrijzenis te verheerlijkt zijn om door zondige menschenhand te worden aangeraakt, is gelukkig niet houdbaar.

Anders zou ook Zijn verheerlijkte ziel voor uw besmette ziel ongenaakbaar zijn. Er zou geen rechtstreeksch contact tusschen Hem en uw hart mogelijk wezen. De mystieke gemeenschap tusschen Hem en u ware onbestaanbaar.

Daarom is het zoo kostelijk, dat er tegenover het: Raak Mij niet aan, een: Ra, ak Mij wel aan staat.

In het aanraken van 's Heereri opstanding? lichram schuilt op zicTizelf geen kwaad.

Maar wel in het motief, in de beweegreden, welke Maria drong om 's Heilands voeten te grijpen.

Zij wilde Hem als het ware beletten weer van haar en haar zusteren en broederen te gaan.

Zij zou er mee voldaan zijn, wanneer het steeds bleef, gelijk het nu was.

Jezus altijd bij haar, dat was het hoogste van haar wenschen.

Een verlangen, dat daarboven uitrees, kende i'ij voor het oogenblik niet. Hef tegenwoordige bevredigde haar geheel.

Hieruit sprak zondige behoudzucht.

Dit wsLS voorzeker een conservatisme van de edelste soort.

Het richtte zich op Jezus.

Maar het was gelijk alle conservatisme te veroordeelen.

Mocht zij dan niet eens wenschen haar Jezus te behouden ?

Gewis. Maar zij wenschte Hem te behouden, gelijk Hij hier voor haar stond.

En daardoor haalde zij Jezus' afkeerend oordeel over zich.

Want Christus mocht in dien toestand niet olijven. Hij moest hooger en hooger klim'm'en.

En dat wilde Maria Magdalena feitelijk, schoon onbewust, verhinderen.

Christus wees haar dan ook naar Zijn hemelvaart heen als naar het eerste stadium van vooruitgang.

Zijn levenslijn moet klimmende blijven, totdat de Zoon zelf onderworpen zal worden Dengene, die Hem alle dingen onderworpen heeft.

Het tegenwoordige mag U in geen enkel opzicht bevredigen.

Anders voelt gij het „ten deele" in het bestaande niet.

Anders hindert u de zonde in het heden niet.

Anders lokt u de volmaaktheid van het toekom­ stige niet.

Anders leeft gij het vooruitstrevende in de geschiedenis van het koninkrijk der hemelen niet mee.

Niet dit is de zonde van het conservatisme, dat het behouden wil.

Maar dat het behouden wil, gelijk iets op : ^eker tijdstip zich voordoet.

Behoud het geloof.

Maar zijt niet tevreden, wanneer het blijft, gelijk gij het thans bij u bevindt. Staat naar veriiuriging en verdieping en verbreeding daarvan. Behoud Christus.

Maar wil Hem niet behouden, gelijk Hij thans daarboven zetelt.

Bid gedurig, dat gij moogt opmerken, hoe Hij naar een hoogere sfeer van heerlijkheid opzweeft.

Roep hartstochtelijk: Kom, Heere Jezus, ja, kom hnastiglijk.

De Opstanding beteekende voor Hem het begin van den opgang.

Die opgang wordt voortgezet.

Maak gij die dan bewust en biddend mee.

Dan blijft ook gij niet op dezelfde hoogte sta^n. Maar gij wordt veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid als van des Heeren Geest.

Meng dan , geen conservatisme in uw Paaschvreugde.

Het beste medicijn tegen een conservatisme ais van de Magdaleensche is reikhalzend uit te zien naar de openbaring van het nieuwe Jeruzalem'.

En dan zult gij Christus mogen aanraken. Gij zult Hem mogen behouden. Behouden gelijk Hij is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 1922

De Reformatie | 6 Pagina's

Opstanding en behoudzucht.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 1922

De Reformatie | 6 Pagina's