GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERS-SCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERS-SCHOUW

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepskeuze.

In „Oude Plaiden" beh'andelt Z. nog eens het thema vian de beroepskeuze.

Wie ooren Theeft, hoore.

In den z.g. goeden ouden tijd stond men weleens wat al te passief tegenover deze hoogst belangrijke Kwestie, vergetende, dat het geloof in Gods voorzienigheid, die ook ons maatschappelijk beroep bepaalt, niet het allernauwkeurigst overleg en de indringende zielkundige zelf-studie uitsluit.

Tijdens den oorlog beeft men vooral in Aineri'ka verschillende methodes toegepast, om uit te vinden waarvoor een piersöon bijkondere geschiktheid bezit. Nog steeds zoekt men naar de meest doeltreffende methode, om ptactisch bruikbare gegevens te verkrijgen. Diaartoie is voioir eenigen tijld in Amsterdam opgericht het Psycbologiscb-Paedagogisch Laboratorium en Adviesbureau onder leiding van prof. dr G. Révesz. tliezle instelling streeft er o.m. naar van leerlingen een betrouwbaar psychogram samen te stellen.

Dit pteycbogram geeft aan den eenen kant den tegenwoordijgen g'eestelijfcen toestand van den scholier weer, maar tracht aan den anderen kant opi grond van den geestelijken aanleg, de vermogens en de fcaraktereigenschaptpien een ptognose voor de toekomstige ontwikkeling vast te stellen.

Een «erste eisch voor ieder psychogram is het onderzoek naar de algemeene en fundamenteels eiigenschapipien van het kind. Hierbij komen vooral in aanmerking: de oplettendheid, het waarnemingsvermogen, de opimerkingsgave, de geschiktheid om voorstellingen , ap te nemen, en te onthouden.

Daarna worden de hoogere geestelijke^ functies onderzocht en vastgesteld, voor zloover zij; bij' het kind waargenomen 'kunnen worden; O'.a. wordt het gevoel voor logica, het vermogen om te beoordeelen, het oombinatievermoigen, de gave .qm zij!n gedachten in woorden goed uit te drukken, de aanleg voor critiek, het inzicht in ingewikkelde combinaties, het vermogen om zelf iets te vinden, de belangstelling en de verbeeldingskracht onderzocht.

Wanneer tijdens het onderzoek opl den voorgrond tredende begaafdheden zijb. waargenomen oif ook daarvan mededeeling is gedaan, dan wordt hiernaar een bijkonder onderzoek ingesteld. Hierbijl kan b.v. de aanleg voor muziek, voor beeldende kunsten, voor kunstnijiverheid, voor technisch teekenen, voor oonstructief werk of de aanleg voor wetenschappelijke, technische of sociale vakken worden nagegaan en zijin beteefcenis voor de toekomst van het kind besproken.

Men moet zich echter niet alleen, op de haogte stellen van de zuiver geestelijke eigenschappen van het kind, maar ook van de vermogens o: m iets te verrichten. Over zijh eigen verrichtingen moet men trachten zich een oordeel te vormen om daaruit iets te kunnen besluiten omtrent zijn ptrestatievermogen in het algemeen. Voorts worden ook de karaktereigenschapipien nagegaan. Wil en doorzettingsvermogen, stiptheid en betrouwbaarheid, plichtsgevoel en werklust, oprechtheid, vlijt .en geduld — het ziju alle factoren, die bij' de vaststelling van het psychogram m.eespreken. Om zich hierover een oordeel te kunnen vormen is • de waarneming in school en huis onmisbaar, waardoor in vele opizchten de proefondervindelijke waarnemingen belangrijk worden aangevuld.

Uit al deze gegevens moet men dan komen toit ©en samenvattende , betrouwbare schildering van de persoonlijkheid. Dian pas zullen wij' ons niet alleen ©en juist beeld kunnen vormen van den tegenwoordigen toestand, maar ook de richting van zijn toekomstig© ontwikkeling kunnen vaststellen. Zoodoende stijgen wij' van diagnose tot prognose.

De pisychographie streeft naar piractische doeleinden. Die resultaten van het wetenschap{)elijk onderzoek moeten dienstbaar worden gemaakt aan de schoolpraktijk in de keuze van vak en beroep. Zijl moet voor de opvoeding en het onderwijs een vaste basis vormen. Hoeveel teleiurstelling, ontevredenheid en zelfbedrog ziou men niet kunnen voorkomen, indien men werkelijk opi deze wijze den weg zou kunnen aangeven, die voor den jongeren mensch begaanbaar en geschikt is voiOir zijn capiaciteiten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 november 1923

De Reformatie | 8 Pagina's

PERS-SCHOUW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 november 1923

De Reformatie | 8 Pagina's