GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

INTERNATIONAAL CALVINISME.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INTERNATIONAAL CALVINISME.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inhoud van het voorafgaande: Het internationale probleem is een der geweldigste in onze dagen. Het Calvinisme staat tegenover de intemationabteitsgedachte niet I vüandig. Integendeel: het heeft een internationale boodschap, welke geen andere richting binnen het Christendom kan overbrengen: onvoorwaardelijke koncentratie van leden en bewustzijn op God. Zoowel het bezwaar, dat bet internationalisme in strijd zou zijn met Gods Woord, als dat de intemationaliteitsgedachte zoozeer geannexeerd is door den geest der revolutie, dat zij voor ons onbruikbaar zou zijn, is ongegrond. Men verwart internationalisme met kosmopolitisme. Wanneer men voorts spreekt over het fiasko van de internationaHteitsgedachte in de praktijk 0TLZ«ïr dlag'en, is dit .schromebjlr overdreven. Daarenboven moet een internationaUsme, dat een .humanistisch idieaal nastreeft en zjjn verwaclitingen bouwt op de innerlijke gaafheid van den ' natuurbjken mensch, wel teleurstelling baren. Maar het Calvinisme kiest zijn uitgangspunt in de reaUteit. Zijn beginsel bindt saam. ' ' ' Daarom is het internationaal Calvinisme er. Het Internationaal Calvinisme wacht op organisatie. Men kan liiervoor niet den kerkelij ken vorm kiezen of van een bestaande inlernationale kerkelijke organisatie gebruik maken. De Calvinistische wereld-en levensbeschouwing be-• strijkt een veel breeder veld dan alleen het fcerkebjke. Zij heeft een universeele kuituurroeping. De internationale organisatie zal personen moeten 'verzamelen pp , een gemeensohappelüke beginselverklaring. Deze moet gel> aseerd zgn op de feitelijkheid en daarom moeten kerkelijke en politieke geschilpuntMi worden uitgeschakeld. De internationale organisatie zal het best kunnen . worden bereikt door verschillende nationale organisaties.

V. (Slot.)

Het internationaal Calvinism© is niet een denkbeeld, dat eerst in onzen tijd is opgerezen. Het stond reeds onzen grooten reformator, Cal-Tijn zelf, voor den geest.

De wenschelijkheid daarvan heeft hij', zij het •in anderen vorm uitdrukkelijk uitgesproken.

In een brief aan Cranmer, die de beginselen der Reformatie in Engeland krachtig propageerde, sprak Galvijn den wensch uit, dat uit de verschillende ferken, welke de zuivere leer van het evangelie hadden omhelsd, vooraanstaande dtoctores zouden samenkomen om gezamenUjk een. zekere en duidelijke belijdenis voor het nageslacht op te stelen. (Opera ed. Baum, Cunitz, Reuss XIII kolom 682).

En Cranmer werkt die gedachte zóó uit, dat evenals de Roomschen hun concilie van Trente had-TOn, zoo ook de Gereformeerden niet moesten nalaten een godsvruchtige synode (piam synodum) wjeen te roepen om de dwalingen te bestrijden w de dogmata te zuiveren en te verbreiden (Opera AlV kolom 306).

Ook in een tweetal latere brieven komt ditzelfde onderwerp ter sprake (Opera XIV kol. 312 en 370).

Het Internationaal Calvinisme is dus e voto Cal-^^% geheel overeenkomstig het verlangen van Calvijn.

Wel dacht men toen alleen aan een kerkelijke Vergadering, wier voornaamste doel zou zijn om ^en oecumenische konfessie saam te stellen.

Maar dat is geheel uit de tijdsomstandigheden te verklaren.

Het kwam toen nog niet yoor, dat er in één en ^etzelfde land kerken naast elkander bestonden, "16 zich Gereformeerd noemden gelijk thans.

Daardoor werd.ride.-tc> eBtan, ^ zeer, viereenvoudigd.

En overal leefden de Gereformeerden nog Ie zeer onder den druk, dan dat zij over hun kultuurroeping zouden kunnen beraadslagen.

Dezelfde Cranmer liet als martelaar het leven.

Alle krachten moesten {? > p; .de zuiverheid der kerkelijke belijdenis worden gekoncentreerd.

Wij mogen daarbij vanzelf niet blijven staan.

Maar wat wij met het Internationaal Calvinisme bedoelen, is inderdaad niet andiers dan een doortrekken van 'de lijn, welko CaJvijh reeds 'heeft geteekend.

Hoe heerlijk zou het wezen, indien na zooveel eeuwen het verlangen van Galvijn 'in vervulling ging en dan nog grootscher, dan hij zich had durven voorstellen!

Gebruiken wij toch den tijd.

Het heeft ons wat te zeggen, dat het eene bericht na het andere, dat Calvinistische opwaking meldt, ons komt verrassen.

In landen, waar het Calvinisme uitgedoofd scheen, hooren we het weer ritselen.

Het is hier de plaats niet daarover nadere mededeelingen te doen.

Maar het is toch een verheffende gedachte, dat er niet alleen hier, maar ook in Engeland, Schotland, Amerika, Duitschland, Zwitserland, Hongarije, België, Frankrijk, Zuid-Afrika, Nederlandsch-lndië ware geesteskinderen van '^i^Jvijn wonen.

En wie zal óns verzekeren, dat zij zich ook in andere landen nog niet schuilhO'UÜen ?

Ligt het niet op onzen ~weg om hen oj^ te zoeken en te versterken het overige, dat mo'gelijk sterven zou ?

Dat kan alleen door een internationale organisatie, .waarin het heilige vuur brandt.

De verstrooide elementen moeten bijeenvergaderd, opdat zij zich niet hulpeloos voelen, maar met kracht gelado'U worden door de verbinding met elkander.

Ook in die landen, waar het Calvinisme nooit wortel heeft geschoten of waar het verdwenen is, moet propaganda worden gevoerd’.

Men meene toch niet, dat niet elk' volkskarakter voor het Calvinisme een goeden teelgrond biedt.

Dat het Calvinisme alleen in bepaalde landen aarden kan.

Waarom overdekten de Gereformeerden vroeger Frankrijk, België, de Balz, Polen en waarom zijn ze er thans niet meer of althans nog sChaarsch? ;

Omdat het daar door het volkskarakter werd teruggewezen ?

Maar dan had het er ook nooit zoo kunnen bloeien.

Neen, omdat het met geweld werd uitgeroieid.

Omdat er bloedbruiloften werden aangericht, edikten werden uitgevaardigd, schavotten verrezen.

Omdat de Calvinisten werden verdreven.

Men wil beweren, dat in landen, waar het onderhoorigheidsgevoel ongewoon is ontwikkeld, wel het vorstelijke Lutheranisme, maar niet het demokratische Calvinisme ksm tieren.

En het zou dwaas zijn te ontk'ennen, dat het Calvinisme geen belemmerende faktoren op zijn loop ontmoet.

Alleen betwisten we, dat die belemmerende faktoren ook verijdelende faktoren zouden zijn.

Ook hier zouden we, indien we wilden, van historisch materiaal gebruik kunnen maken.

Echter moeten we ons beperken.

Laten wij slechts mogen opmerken, dat^ indien een demokratische milieu aan het Calvinisme bevorderlijk kan zijn, onze tijd dan voor het Calvinisme gunstig is.

Immers, allerwege behaalt de demokratische gedachte triumien. Ook daar, waar men het een kwart eeuw geleden niet zou 'hebben vermoed.

En al is het volkomen waar, dat 'de Calvinistische demokratie vierkant tegen de revolutionaire demokratie van tegenwoordig over staat, de laatste zou toch wel eens kunnen dienen als de revolutionaire ploegschaar, die de konservatieve aatde openscheurt.

Zorgen wij slechts, dat de zaden van gezonde demokratie tijdig in de voren worden geworpen! Maar wat alles af doet: het Calvinisme heeft ©en ])oodschap, waarmee het zich direkt tot ieder menschenhart richt.

Wij zeiden het reeds: het eigene van liet Calvinisme bestaat in het ijveren voor Gods eer ten koste van alles in den mensch; in onvoorwaardelijke koncentratie van bewustzijn en leven op God en God alleen.

En of het optreedt in het Noorden of in het Zuiden van Europa, aan deze of gene zijde van den Oceaan, boven of beneden den keerkring, die boodsdiap blijft dezelfde.

Wie die boodschap niet aanvaardt, doet d^t niet, omdat hij Noor of Zweed of Rortugees, of Mongool is.

Maar omdat hij als m e n s c h er zich tegen verzet.

Omdat hij, ook al begeert hij' christen te zijn, toch het menschehjk leven nog eenigszins naar den mensch wil gewend zien, in plaats van uitsluitend naar God.

Wel mag het Internationaal .Calvinisme er nooit toe medewerken alle Calvinisten te snijden naar één model, allen in Calvinistische uniform te steken.

Is het Calvinisme in laeginsel overal hetzelfde, het zal zich in de onderscheiden landen, naar eigen aard moeten kunnen ontplooien.

Dat valt niet te betreuren.

Daarvoor valt te danken.

De Nederlandsche vorm van Calvinisme b.v. aan Calvinisten in andere landen op te dringen zou wisse zonde zijn.

De openbaring van de schoonste pluriformiteit dient veeleer uit alle macht te worden bevorderd.

Dat kan voor het ïntemationaal verkeer tusschen de Calvinisten weleens hinderlijk werken.

Maar beter, dat wij met zulke moeilijkhedai hebben te worstelen, dan dat wij zO'Uden vertreden, wat God laat groeien.

Het intemationa, al Calvinisme late zich dan ook niet in met de nationale organisaties.

Het r.espekteere en groete de nationale kleuren, waarin elke groep van Calvinisten zich vertoont.

Ons rest te weinig ruimte om in "den breede aan te geven de concrete middelen, welke zulk een internationale organisatie van het Calvinisme ten dienste staan.

Daarover dan slechts enkele regels, maar waar tusschendoor, naar wij ons vleien, genoeg valt te lezen, zoodat men het schema gemakkelijk kan aanvullen.

Het glanspunt van de internationale actie zij een op geregelde tijden terugkéerend internationaal kongres, dat beurtelings in onderscheiden landen, waar een sterke 'Calvinistisdie groepj woont, wordt gehouden. Daarop worde beraadslaagd over onderwerpen, de Gereformeerd© leer betreffend, maar ook het Gereformeerde leven. Daar kome ter sprak© de houding der Gereformeerden tegenover internationale stroomingen in de wetenschap, tegenover alle anti-christelijke uitingen in de kunst, inzake hixwelijks-en arbeidswetgeving, inzake d© bestrijding van ontucht en alfcoholisme. Daar moet worden overwogen, wat er kan gedaan om in landen, waar het Calvinisme nog niet vertegenwoordigd is, vasten voet te Verkrijgen en om in landen waar het kwijnt, het Versterking toe te dienen. Daar zullen middelen moeten aangewezen om reizende geloofsgenooten, die in elkanders land vertoeven, met raad ©n daad bij te staan en zoo in bijzonderen zin te oefenen de gemeensohap; der heiligen.

In verband met dit aUes zal er ©en vast bureau oij sekretariaat moeten worden gevïestigd, dat d© kongressen voorbereidt, de internationale aangelegenheden behartigt en alle gewenschte informaties geeft.

Wenschelijk is ook, dat er een periodiek verschijne, waarvO'Or Calvinisten uit verscihillende landen en over verschillende levensgebieden bijdragen

leveren. Het taalverschil zal hier voor groote moeilijkheden plaatsen. Doch we meenen, dat ook die te ondervangen zijn.

En ona van het vele nog dit enkele aan te stippen: als een voortreffelijk middel tot sterking van het Gereformeerd bewustzijn, tot versteviging vaji den Gereformeerden broederband, tot profiteering van de verscheidenheid van gaven zouden we willen aanprijzen: het uitnoodigen van elkanders geleei"den, om in leg^ingen de vruchten van hun wetenschappelijk onderzoek voor te zetten, als ook van andere invloedrijke personen om het kontakt met dè breedste Calvinistenkringen te bevorderen. Kon het onder de wetenschappelijke mannen "bovendien komen tot samenwerking naar een zeker plan, hoe zou het Calvinisme "daarmee zijn gebaat!

Het is onze bede, dg-t deze plannen spoedig een begin van verwerkelijking zullen zien. Wij bieden ze in welwillende overweging aan.

In Amerika mochten we menige sympathiebetuiging daarmee ontvangen.

Worde ook hier het b.plang, neen, de noodzakelijkheid van zulk een jntemationale organisatie hoe langer hoe klemmender gevoeld.

Worde men warm voor de internationale Gereformeerde broederschap!

Hierin gaat, naar wij vast gelooven, tot ons uit een roeping Gods.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

INTERNATIONAAL CALVINISME.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 1925

De Reformatie | 8 Pagina's