GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Geloovige doelbewustheid.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloovige doelbewustheid.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zij gaan van kracht tot kracht; een iegelijk van hen zal verschijnen voor God in Sioin. - Ps. 84:8.-

Voortgaan van kracht tot kracht — beantwoordt

daaraan het persoonlijk, het gemeenschappelijk chi'istelijk leven van dezen tijd?

Veeleer heft men een klaagzang aan over de tegenwoordige geestelijk© inzinking. Men konstatecrt die als een feit. Men wenscht, dat het veranderen mocht. !\laar daarmee schijnt het geloof dan ook zijn hoogste veerkracht te hebben getoond. •

Men verontschuldigt zich over het uitblijven van groote daden met de verzuchting: toen dit genie en dat talent nog leefde, was het mogelijk ze tot stand te brengen, maar God heeft ze ons ontnomen, wij hebben daarin te berusten.

Voor\xaar, een vroom-zachte peluw voor een lakschen christen, voor een geestelijk moede kerk'.

Men leeft uit oorzakelijkheid. Dit en dat ontbreekt om geweldige geesteskracht te openbaren. Daarmee is immers alles verklaard?

Men leeft niet ol niet genoog uit doelbewustheid.

Men hoort het wakkerschuddende woord xMt: Gij zult verschijnen voor God in Sion, Oip. Sion zult gij God zien.

Do Korachieten van onzen psalm hadden een andere ervaring. Menschelijkerwijz© moest het beklimmen van den tempelberg hen afmatten. Oorzakelijk geredeneerd moesten zij, naarmate zij langer reisden te meer uitgeput raken. Doch die berekening ging niet op. Zij voelden zich hoe langer hoe krachtiger worden. Want deze gedachte hield hen in spanning: wij zullen weldra op den ton zijn. Daar zullen we Gods schaduw zien. Dat heerlijke doel won het van alle oorzaken.

Er zou niet zulk een lust toit rust in de kerk, niet zulk een uitputtingsgevoel in de ziel van Gods kind zijn, indien beider leven meer op het dool waren gericht!

Als dit meer onder ons tintelen ging: wij zidlen God zien, God niet in een schaduw. God niet in een wolk, maar God in den verheerlijkten Christus, wij zouden niet rusten in wat wij verkregen, maar zonder eenigc vermoeidheid te kennen optrekken naar den top, welke omstraald is van het eeuwige licht, waarin God zich openbaart.

De krachten in de kerk' zijn er, afgedacht van wie ons ontvielen.

Er is zelfs een toename in kracht, een voortgaan van kracht tol. kracht, als de geloovigen maar hunkeren naar het doel.

Doorleef dat, o mijn ziel.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

Geloovige doelbewustheid.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1927

De Reformatie | 8 Pagina's