GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Onbeantwoorde vragen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onbeantwoorde vragen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En hij vraagde Hem met vele woorden, doch Hij antwoordde hem niets. Lucas 23 : 9.

Voor Herodes was ©r in dit leven niets bèlangwekkends meer.

Zooals voor zoovelen in dezen ontzenuw: enden tijd.

Hij had er uit gehaald wat er voor hem uit te halen was. i

Hij heeft genoten wat er van te genieten viel.

En nu maakt hij zich geen illusie's meer.

Hij is blasé, en vindt het leven onzegbaar vervelend.

Een uitgebrande, uitgedoofde ziel.

Er is nauwelijks meer een prikkel, waarop hij reageert.

Dit staat wel vast: wat de prikkeling der zinnen betreft, zoo is er voor Herodes niets nieuws meer.

Dan — Pilatus zendt Jezus naar Herodes,

Dat was dan toch waarlijk wat nieuws. Interessant in hooge mate.

Dat gebeuren is Herodes welkom.

Dat brengt dan toch nog wat kleur in Herodes' kleurloos bestaan.

Hij is waarlijk blij.

Dat had hij nog niet gehad.

En hij had het al zoo lang gehoopt.

Het zou hem bijna zijn ontgaan.

En hij grijpt zijn kans.

Nu hij Jezus voor zich heeft, zal hij Jezus voor zich doen werken.

Hij moet teekenen doen.

En Herodes gaat hem vragen.

Wel daar gaat het toch om?

Jezus is er om gevraagd te worden. Om to beantwoorden allo vragen, die Herodes zoo belieft te stellen.

En Herodes vragen golven over Jezus heen.

Dat vragen zal wel hoogst interessant geweest zijn. Interessant naar onze beoordeeling.

Er is immers tegenwoordig weinig, dat zoo bewonderd wordt als vragen.

Wie het meest kan vragen is het meest interessant.

Dat heet dan tegenwoordig: quaesties en problemen stellen.

Een kostelijk tijdverdrijf voor ledige uren.

Dat vond Herodes ooL

Een unieke gelegenheid: Jezus, gebonden voor Herodes.

Dan kan Herodes maar vragen.

Onze Heer© Jezus heeft echter voor Herodes geleden.

O vreeselijk, dat lijden!

De Heere Jezus heeft dat vragen niet bewonderd'.

Hij heeft er de ongerechtigheid in geproefd.

Hij heeft er in gezien de goddeloosheid, di© zichzelf wil handhaven.

Dat is ook een manier om Jezus als den. Christus weg te dringen.

Om u aan d© kracht van het Woord Godfe te onttrekken.

Een geraffineerde manier.

Dan vraagt g© maar.

En vraagt maar door.

Dat is net wat voor ons.

Als de rest ons verveelt, • dan is daar nog d© Bijbel en d© godsdienst.

Dan kunnen we eens prettig onze vragen stellen.

Maar dan zóó: wij op den troon en Jezus gebonden.

Wij in onze hoogheid en het Woord God's aan ons onderworpen.

o dat is de oaitzetting, dat Gods Woord in de wereld is, eai dat wij het gebruiken, willen om er mee te spelen.

Maar dat gelukt niet. •

Jezus is de Christus.

Jezus is de Christus. Hij is gekomen om te lijden.

Om Zijn heilige ziel te laten doorwonden.

Om te sidderen onder den gruwel van dit vragen.

Maar Hij overwint ook.

Maar Hij overwint ook. Door niet te antwoorden.

Door Zich daarin te openbaren als de Christus.

Dat is Zijn ontferming.

Opdat de gruwelijkheid en dwaasheid van dit vragen zou worden ontdekt.

Opdat onze troon zou worden omgestootew.

Hebt ge het zwijgen van den Christus al ontmoet?

O beken daarin Gods ontferming aan u.

Dat Hij niet antwoordt.

Dat Hij zoo niet antwoordt.

Omdat uw vragen schijn is.

Vragen is roepen naar God. Vragen is klein zijn tegenover Gods majesteit.

Vragen is gebogen liggen in aanbidding.

.Tezus Christus heeft gevraagd.

God heeft gehoord.

En in Hem hoort Hij allen, die tot Hem roepen.

Hij hoort terstond.

Haastelijk.

Omdat uw Heiland het oordeel droeg.

Gods toom over uw goddelooze vragen.

Jezus Christus is de Weg en de Waarheid en het Leven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Onbeantwoorde vragen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1931

De Reformatie | 8 Pagina's