GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Derste Intern. Chr. Schoolcongres gehouden te Wuppertal-Barmen van 7-10 Oct. 1932.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Derste Intern. Chr. Schoolcongres gehouden te Wuppertal-Barmen van 7-10 Oct. 1932.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als deelnemer aan bovenstaand congres zou ik graag enkele mededeelingen doen omtrent het daar behandelde en tevens de lezers van dit blad iets willen vertellen van den Duitschen schoolstrijd.

Zooals bekend zal zij'n was Brof. Dr J. Waterink de voorzitter van dit congres. D© voorbereiding was in handen van de heeren Schreuder te Haarlem en Uittenbogaard te Arnhem.

Ter inleiding diene het volgende:

Vóór No'V. 1918 werd in alle scholen godsdienstonderwijs gegeven terwijl de lessen met gebed werden geopend. Dit godsdienstonderwijs was verplicht. Toen de revolutie kwam en de socialisten in 'de meerderheid waren, kv? am al gauw een wet, waarbij Religionsunterricht en gebed van de school verbannen werdeaa. Dit lokte een heftig protest uit en de regeering was genoodzaaJct oogluikend den ouden toestand te continueeren. Er ontstonden twee organisaties, die ijverden voor meer vrijheid en het behoud der Christelij'klieid n.l. de Reichselternbund in Berlijn en het Reichsverband evangelischer Schulgemeinden. Dit zijn geen vereenigingen die zelf scholen stichten, maar groe-pen van ouders, die invloed op de school en op de benoemingen willen hebben. De ontevreden ouders hadden hun kinderen van school kunnen nemen en zelf onderwijsinrichtingen kunnen bouwen, maar daar hadden ze geen geld voor. De ziel van het Reichsverband evangelischer Schulgemeinden was en is nog steeds Aug. Grünweller te Gladbach-Rheidt. Het middelpunt is Barmen. Men spot in Duitschland graag met de vrome menschen uit het Wuppertal, dat oen Hochburg des Muckertums (het bolwerk der schijnvromen) genoemd woedt. De waarheid is, dat in dit wereldberoeande industriecentrum een taaie kern van ernstige Christenen gevonden wordt. We herinneren slechts aan 'het groote Missionshaus te Bannen. De leideirs dezer beweging hebben contact gezocht met enkele voormannen tiit onze Christelijke schoolwereld, ze hebben onzen Hollandschen schoolstrijd bestudeerd en ingezien, dat deze toestand niet bestendigd mag blijven. Men wil evenals bij ons een School waar het godsdienstomderwij's het middelpunt is en waar alle andere vakken doortrokken zijn van den geest van het Evangelie van Jezus Christus. Men eischt, dat de onderwijzers zelf deze beginselen toegedaan zullen zijn. Eigenlijk moesten de Roomschen met de •Evangelischen meedoen, evenals in ons land, m-aar de politiek speelt een te groote rol bij' onze buren. Denk aan het monsterverbond Rood-Roomsch. Toch is merkwaardig oen uitlating van een Rooinsch spreker in een groote vergadering van Maandag 17 Oct. j.l. te Miinster, dat de'regeering niet het monopolie van opvoeding en onderwijs mag hebben.

Bovendien hebben de Roomschen in Zuid-Duitschland weinig hinder van den bestaanden toestand, daar in die streken bij'na alles Kathoh liek is.

Het ergst is de toestand in Pruisen. Die ouders hebben absoluut geen invloed op de school. Ze zij'n gedwongen hun Idnderen te sturen naar onderwijsinrichtingen, waar misschien alle onderwijzers sociahsten of communisten zijn. Wie zal zeggen, hoeveel kwaad hierdoor reeds ontstaan is ook met betrekking tot de kerk. Wat zou er vaiï de kerk in ons land terecht gekomen zij'n zonder onze duizenden Christelijke scholen? De beweging der Evangelische Schulgemeinden verdient dus onze belangstelling en steun. Het kan ons toch niet onverschillig zij'n, of Duitschland meer en meer afzakt naar Rusland dan wel óf de jeugd (en dus het volk) bewaard, gered wordt.

Het is de groote verdienste van den heer W.. Uittenbogaard te Arnhem geweest, dat hij al jaren lang naar Duitschland trekt en de menschen de oogen opent voor het dreigende gevaar. Veel tegenwerking heeft hij daarbij ondervonden. Velen zij'n nog blind en kunnen of willen die gevaren niet zien.

Do socialisten willen ©en neutrale school. De Minister van Onderwijs Grimme zei in 1931: „Wij hebben geen Heiland noodig, wij willen geen Heiland". „Het nieuwe geloof moet te veld© trekken tegen 't oude, ' in welks middelpunt staat: Christus, de afgod." „De religieuze mensoh wil zelf een Christus zij'n."

De Nazi's hebben een zeer eigenaardig schoolprogram. Ze gebruiken natuurlij'k dikke woorden, zooals: „de school moet zij'n positief Christelij'k; het doel van de opvoeding is: de Diuitsohe m-ensch".

Zeer veel predikanten behooren tot de volgelingen van Hitler. Ze worden bekoord door zijn beloften om Duitschland weer tot een machtigen staat te herscheppen en het communisme te vernietigen. Toch zij'n er onder de Hitlerianen millioenen, die volgens hun beginsel zo-uden moeten strijden voor een School met den Bij'bel.

Om nu geheel Dniitschland te laten hooren wal het Reichsverband evangelischer Schulgemeinden wil, heeft men een congres gehouden in Wuppertal-Barmen, waar men "tevens wilde laten zien, dat de voorstanders der vrij'© Christelij'ke school hun eigen meeningen hebben omtrent opvoedingskwesties en wetenschappelij'k voor geen andere groep paedagogen behoeven onder te doen.

Het Intemationaler Verband evangelischer Erziehungs-und Unterrichtsorganisationen werd in 1928 in Utrecht opgericht en omvat 20 evangelische Verbande in Duitschland, Nederland, België, Zwitserland, Oostenrij'k, Tsecho-Slowakije, Finland en Amerika.

De bij het Verband aangesloten organisaties staan, met behoud van nationaal karakter, op den grondslag van het Bij'belsch Evangelie van Jezus Christus, den eeuwigen Zoon van God, den Heer en Verlosser en willen op dezen voor hen onaantastbaren geloofsgrond strijden voor de School met den Bij'bel in het kader van ©en vreedzame schoolwetgeving op den grond van gewetensvrij'heid en recht der ouders en tegen de afschuwelij'k© machten van het ongeloof, die de ziel der jeugd en dus der volkeren vergiftigen en de zedelij'ke fundamenten der staten ondermijnen. Dit moet geschieden in den geest der waarheid en gerechtigheid. Het Verbond beschouwt levend christendom en een goed nationaal leven als de grondfactoreo en godsvrucht en familiezin als de grondpilaren van ware volksbeschaving en streeft in dezen zm naar een internationaal een'heidsfront van evangelische „opvoedings-en schoolverbande" tot beveiliging der groote belangen van het evangelisch opvoedingssysteem. Hier gaat het kort gezegd om de behartiging der hoogst© en heiligste goederen van de menschheid, om het recht der ouders in zake de opvoeding hunner kinderen. (Wordt vervolgd.)

J. PLEITER Hzn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1932

De Reformatie | 6 Pagina's

Derste Intern. Chr. Schoolcongres gehouden te Wuppertal-Barmen van 7-10 Oct. 1932.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1932

De Reformatie | 6 Pagina's