GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT HET POLITIEKE EN SOCIALE LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET POLITIEKE EN SOCIALE LEVEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De aanval op de Kerk in Dultschland.

Zes en negentig vooi-aanslaande Duitsche predikanten, behoorende tot alle richtingen in de ., Evangelische Kerk", uitgezonderdi die der Duitsche Christenen", hebben dezer dagen een manifest tot de Overheid gericht, waarin zij can. verscheidene vragen met betrekking tot Rosenbergs jongste publicaties stellen.

Mogen, zoo luidt het, E, vangelische predikanten nog m het openbaar het Christelijk geloof als een „Goddelijke macht" erkennen, zonder dat zij en hun gehoor als verraders en staatsvijanden gebrandmerkt worden? Bioschouwt de leiding der nationaal-socialistische beweiging de Christelijke kerken slechts als monumenten van schoone kunsten, of blijven zij ook naar hun meentag Godshuizen, waarin de gemeente samenkomt om het Evangelie van Christus te ontvangen? .

De last van deze vragen is, gaan de adressanten voort, nog verzwaard door het feit, dat er vrijheid bestaat om het woord te voeren tegen de Christelijke Kerk, terwijl de openbare verdediging van de Christelijke waarheid en de eer der geestelijkheid, belemmerd en verboden wordt. Indien de Overheid aan deze activiteit niet onoimwonden paal en perk stelt, besluit het manifest, moet zij wel een einde maken aan het geloof van het volk in de beloften, die de vrijheid der Christelijke religie en de rechten der Christelijke Kerk garandeeren.

Deze klachten teekenen den tegenwoordigen toestand. De harde maatregelen tegen talrijke predikanten vervullen de Kerk met groote zorg. De inhoud van Rosenbergs nieuwste geschrift „Protestantische Rompilger", versterkt haartn do meening, dat de aangevangen bestrij'ding met kracht voortgezet zal worden. Want deze brochure bevat een zeer feilen aanval op haar belijdenis en karakter, en beschuldigt de diienai-en des Woords van trouweloosheid. Aan de Kerk wordt verweten, dat zij voortgaat met de „allesondermijnende" prediking van zonde en genade^ dat zij ook het Oude Testament handhaaft en dat zij het waagt de gedadhten van talrijke groote Duitsche mannen te veroordeelen. Dit alles bewijst, volgens Rosenberg, haar „staatsgevaarlijk optreden".

Pfarrer Homann formuleert in zijn reeds meermalen genoemide boek „Der My thus und das Evangelium" de stelüng, dat de „Mythe der twintigste eeuw" als „de profetie eener religie, welke uit het ras voortkomt en daaraan gehonden is, met Eckehart en Goethe, Kant en Schopenhauer, Lagarde en Nietzsche als profeten, de permanente zonde van den Duitschen mensch voorstelt, die in het „geschapen licht" de „bron van het leven" zoekt, en m die souvereine ziel het „een-zijn" met God en het „gelijk-zijn" aan den Schepper vindt".

Deze uitdrukkingen brengen Rosenberg builen zichzelf van toom. i) Die toorn is de natuurlijke reactie van den natum'lijken mensch, dlie zich in zijn eer aangetast voelt, die moet aanhooren, dat de grooten uit het rijk van den, geest, die hij di|ep vereert, schuldig staan tegenover God, omdat zij het Woord verwierpen en het mensclxdiom van den weg tot het heü trachtten af 'be voeren, en düs

1) Rosenberg citeert niet de hier genoemde stelling, maar enkele regels van pag. 183 van het boek van Homann, waar hetzelfde staat. De geheele text, vrelke Rosenberg niet weergeeft, luidt:

„De leer van het heil, dat alleen in Christus te vinden is, heft dus de Reformatie boven haar gansche omgeving. Met die leer vormt zij de wegscheiding tusschen idealisme en Christendom, en daarmede ook tusschen de mythe en het Evangelie. In dezen zin is het verwijt van Rosenberg, dat de vereering van Paulus een erfzonde van het Protestantisme is, zeker begrijpelijk, een verwijt, dat echter door het Evangelie met den aanval teruggewezen moet worden, dat de „Mythe" als de profetie (volgt: text artikel) de permanente sonde van den Duitschen mensch voorstelt, die de verlossing van Jezus Christus verwerpt, omdat zijn verlangen alleen uitgaat naar de zelfverlossing zijner souvereine ziel." Niet het werelddenken, vervolgt Homann, maar alleen God's Woord herstelt het juiste evenwicht tusschen de drie groote categorieën van het geloof: God, mensch en wereld (Rosenberg citeert alleen de gecursiveerde woorden).

(Zie vervolg op blz. 100.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1937

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT HET POLITIEKE EN SOCIALE LEVEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1937

De Reformatie | 8 Pagina's