GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De martelaren.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De martelaren.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

CXXXI.

BEMiRD SEGVI.V.

Bij zijn vertrek uit Zwitserland werd Bernard Segvin, de derde der vijf martelaren van Lyon, door den kerkeraad van Geneve verkozen, om het Evangelie te gaan verkondigen in Frankrijk. Hij was geboortig van Réolc in Basadois (provincie, waarvan Bagas [Gironde] de hoofdstad was. Nauwelijks in Lyon, werd hij, zooals wij weten, met zijne vier vrienden gevangen genomen. In den kerker stelde hij zijne geloofsbelijdenis op, die hij in de maand Mei 1552 zijnen rechters ter hand stelde. Evenals zijne medebroeders schreef hij brieven aan vrienden buiten den kerker. Een dezer gunt ons een blik in den arbeid dezer broederen. Zij trokken zich het lot hunner medegevangenen, vooral dat dergenen, die in den kerker tot ontdekking van zich zelven en tot erkenning der waarheid, die in Jezus Christus is, waren gekomen, bijzonder aan, hetzij persoonlijk, hetzij schriftuurlijk. Onder dezen vinden wij genoemd zekeren Jean Chourbon, die om diefstal in de gevangenis gekomen was. Zoo vond hem Pierre Berger, een geloovige, die om des geloofs wille te LyoU op den 3osten Mei 1552 gevangengeno­ men, en later ter dood gebracht werd. Deze verkondigde hem den Christus als den cenigen Zaligmaker van Zondaren. Het woord viel in een van God toebereide aarde, en brapht vruchten der bekeering voort. sToen wij", zoo vernenien \ye van Segvin, ^door onzen broeder Berger pr^trept < leze dingen op de hoogte gesteld waren, deden wij onzen plipht, den gevangene te troosten naar de genade ons geschonken", De troostbrief zelf werd geschrty^i* door Pierre Escrivain. Ook zonden zij een opbeurenden ^'•icf a^Q dei reeds genoemden Pierre Berger en Matihieu Dymonét De laatstgenoemde was een der grootste doordraaiers van Lyon. Toen de Heere hem riep tol de kennisse zijns naams, werd hij geheel veranderd in zijn leven.

Aangaande zijn sterven schrijft Calvin aan Farel: Op den laaisten Sabbath is er ts Lyon een koopman verbrand, die met een buitengewone staridvastigheid en gelijkmoedigheid ter strafplaats is gegaan, nadat zijne n? , bestaanden en ouders het uiterste hadden beproefd om hetp tot afval te brengen. Zijne moeder viel driemalen voor hem op de kniëen en smeekte beiïï zijn leven te sparen.

PIEKRE NAVIGERES.

In den vierde der martelaren van Lyon heeft de Heere de waarheid van zijn Woord verheerlijkt: Voorwaar zeg ik ulieden; er is niemand, die verlaten heeft huis, of broeders. Of zusteis, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers om mijnentwil en des Evangelieswil, of hij ontvangt hondervoud, nu m dezen tijd, huizen en broeders en zusters, en moeders, en kinderen en akkers met de ver­ volgingen en in de toekomende eeuw het eeuwige leven (Mare. 10 : 29, 30).

Theodorus Beza verhaalt ons, dat »Pierre Navihieres van Limoges" te Lausanne Pierre Viret gediend heeft. Dit bevestigt een brief van Viret aan Calvyn, gedateerd den II Aug. 1552, waarin hij schrijft: gt; Petrus, die mijn dienaar en schrijver is geweest, heeft mij uit zijnen kerker een brief geschreven, waarin hij eenig onderricht verzoekt omtrent een geschil, dat hij met de monniken over den Doop gehad heeft in 'een twistgesprek met hen. Hij vraagt namelijk naar mijn gevoelen over Hand. 19 : 1—5, of daar sprake is van herdoop." »Ik heb, " zoo eindigt Viret, !> hem op zijne vraag breedvoerig geantwoord en hem tegelijk de vertroostingen des Evangelies aangeboden." Evenals zijne medegevangenen heeft hij zijne geloofbelijdenis in den kerker opgesteld en den rechters in handen gesteld. Aan eenen zijner vrienden, ook een gevangene om de getuigenis des Heeren, schreef hij ecpgn troostbrief, die van zijn levend geloof getuigenis aflegt. _ Het zwaarst is voor hem geweest de bestrijding, die hij van de zijde zijner naaste bloedverwanten moest doorstaan. Zoo schreef zijn oom van vaders zijde, Martial, hem, om hem zijne dwaasheid en liolitzinnigheid te verwijten, d£^t bij van de ware leer wa? afgeweken en dwalingen h^d gevqlgd »Gy beeldt u in, zoo ongeveer schreef hij, aan eene reformatie in de kerk ie moeten medewerken, gij mqest dat aan God en de overheid ovcrjatep; gij ggt v^el t§ dom, om over zulke dingen een recht begrip t^ hebben. Toon dus berouw en de ofSciaal is nog bereid u in genade aan te nemen. Keer terug van uwen doolweg, opdat gij uwen ouders niet te schande zijt. Wees hun gehoorzaam." Zoet klonk dus het gefluit van den vogelaar, maar Pierre Navihieres werd door God staande gehouden. Vooreerst verdedigde hij de zaak der reformatie en harer aanhangers, die om der waarheid wil gekerkerd zijn. Zeiden sommige spotters: Indien uw zaak goed was, dan zou God wonderen en teekenen doen, om u uit den kerker en van den dood te redden", hij antwoordde hierop: Wat zijt gij toch blind, o spotters. Meent gij dat God ons niet kan bevrijden? Denkt gij, dat gijlieden ons overwonnen hebt, als wij sterven? Kent gij dan Paulus' woord niet: Sterven is ons gewin", want wij zijn overwinnaars over degenen, die denken ons te overwinnen; en al sterven wij, wij leven en zijn gered uit deze booze wereld." »Bovendien is de haat van den Paus en zijne handlangers ons niet vreemd Zij zijn bang voor hun macht, voor hun invloed." Ook aan zijn vader, ja aan zijne beide ouders heeft hij brieven geschreven, om hun te vermanen het woord der waarheid niet te verachten of te verwerpen. Daarin betuigde hij, dat zij zijne standvastigheid , niet moesten houden voor onhartelijkheid. «Integendeel, Gods Woord heiligt de liefde tot de ouders en bloedverwanten", zeide hij, »maar leert tevens, dat wie vader of moeder liefheeft boven den Heere Jezus, zijner niet waardig is."

Uit dit een en ander blijkt, dat de Satan niet rustte van zijne aanvechtingen tegen de dienaren des Heeren. Maar God was en bl^f getrotivfi

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 augustus 1893

De Heraut | 2 Pagina's

De martelaren.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 augustus 1893

De Heraut | 2 Pagina's