GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amerika.

Het oordeel vaneen Amerikaan o ver het op treden van Dr. Kuyper. De hoogleeraar Jacob Cooper, doctor m de godgeleerdheid en in de beide rechten, schreef in The Christian Intellegencer, een weekblad dat te New-York verschijnt, een artikel over het bezoek dat Dr. Kuyper aan Amerika bracht. Het zou minder gepast zijn om in dit blad den lof te herhalen die de Amerikaansche hooglecraar aan Dr. Kuyper toezvvaait. Wel willen wij enkele zinsneden daaruit mededeelen, waaruit wij kunnen zien dat Dr. Kuyper's streven in Amerika begrepen en gewaardeerd wordt. Zoo schreef Dr. Cooper:

„Wat wij in het bijzonder op het oog hebben is Dl-. Kuyper's houding tegenover den Bijbel en de leerstellingen van het Calvinistisch systeem. Hij staat lijnrecht tegenover het verwoestend criticisme van Wellhausen, hetwelk in Holland en Duitschland langen tijd gangbaar was, evenals onder diens epigonen in Engeland en in dit land, welke niezen wanneer een Duitsche criticus een snuifje neemt.

Dr. Kuyper staat scherp tegenover deze critici. Hij is een reformateur die in de eerste plaats eerlijk zijn wil! Hij gelooft, ziende op de woorden der openbaring, om te leeren wat zij zeg gen, hoe zij werden verstaan door hen die ze uitten, en hoe zij werden aangenomen door de belijders van den Christus tot wier leiding zij werden opgeschreven. Hij wil de confessiën van de kerk, van de Apostolische geloofsbelijdenis tot die van Dordrecht, Westminster en Heidelberg, aannemen gelijk zij luiden. Hij zou hen, die van harte de leeringen dier belijdenissen aanvaarden willen vergaderen in eene zichtbare kerk; en verlangt dat zij die ze verwerpen gaan daar waar zij rechtens behooren, indien hunne twijfelingen hen in staat stellen hunne plaats te vinden! Op die wijze zal het denkbeeld van een kerk-ecclesia, bestaande uit hen die uit de wereld geroepen zijn, worden gerealiseerd; eene kerk saamgesteld uit hen die overeenstemmen met het heerlijke essentieele van de leer, die een welbehagen hebben in den vrede en groei van de moeder die hen voedde — niet in een doorsteken van het hart van haar van welke zij hun leven ontvingen."

Voorts betoogt Dr. Cooper dat de voorstanders van de moderne critiek steeds er op hebben gepocht dat zij het monopolie van geleerdheid en van talent hadden, doch dat Dr. Kuyper voor niemand van zijne landgenooten behoeft onder te doen in bekwaamheid en geleerdheid. Ook bezit hij wat de mannen van de hoogere critiek niet hebben: de gave van het gezond verstand, om dan aldus te besluiten: „Met zulk eene toerusting pleit hij voor de algeheele inspiratie der Schriften, voor het geloof dat eenmaal den heiligen overgeleverd is, voor het stelsel van gezonde woorden die in de geloofsbelijdenissen gevonden worden. Hij is er niet bang voor om Calvijn recht te doen wedervaren, zoodat hij het oordeel van Bancroff en andere bekwame historieschrijvers overneemt, die in den man van Geneve een van de meest ver ziende politici zoowel als een van de meest diepe en practische theologen gezien hebben, dien de wereld ooit aanschouwd heeft.

Dr. Kuyper staat daar als een reformateur die de kracht van zijne overtuiging bezit, en die niet kan worden weggeschoven door de pocherijen van de voorstanders der critiek sedert hij hun evenknie is op het terrein dat zij hebben uitgekozen, die geen schrik aangejaagd wordt wanneer men de orthodoxie als iets versletens, dat door de rede op pensioen gesteld is, aanduidt.

V/ij juichen de overkomst van Dr. Kuyper naar Amerika toe. Zijn lezingen over Calvijn te Princeton zijn eenig geweest door de kennis van de litteratuur over den grooten hervormer ten toon gespreid in de helderheid van de voorstelling van de hoofdpunten. Zij hebben in elk opzicht de reputatie van den auteur gehandhaafd, hetgeen zeer moeilijk was omdat zooveel van hem werd verwacht. Zijn Encyclopaedie der Heilige Godgeleerdheid is juist in een elegant Eingekch gewaad gestoken, indien de schrijver geen ander recht had op onze aandacht, zou dit een voldoende introductie geweest zijn".

De schrijver eindigt met den wensch dat nu het eerste deel van de Encyclopaedie in 't Engelsch verschenen is, door de] bekwame hand van den heer de Vries, weldra de beide andere deelen zullen volgen.

Wij zien liieruit dat niet alleen de Nederlanders in Amerika maar ook de bevolking van Engelschen oorsprong de beteekenis van Dr. Kuyper's arbeid heeft kunnen vatten.

WINCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 januari 1899

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 januari 1899

De Heraut | 4 Pagina's