GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

Eenigen tijd geleden, schrijft W. R., las ik enige regels, die een lofdicht bevatten op een eeheld uit onze geschiedenis. De twee laatste waren:

Maalt kroon of purper, kracht of moed. Hij kleurt zijn lauw'ren met zijn bloed.

Daarbij stond dat dit een tijdvers was. Wat 1 dat voor een vers en welke tijd wordt hier edoeld ?

Tijdverzen waren vroeger niet zeldzaam doch zijn tegenwoordig in onbruik geraakt. Het zijn verzen die over een bepaald feit loopen. Nu zijn de woorden van het vers zoo gekozen, dat zij et jaartal der gebeurtenis aangeven, zoo men it het vers alle letters neemt die waarde heben als getallen (Romeinsche cijfers) en deze etallen bij elkaar t*lt.

Passen wij dit nu toe op de versregels hier oven, dan büjkt dat de laatste regel het tijders IS. Hiei bij dl ent opgemerkt

Y U L M D = =3 = =: = II (2) V (5) L (50) , M (1000) D (500)

Passen we dit weet toe op den laatsten regel

an krijgen we:2 50 5 2 50 5 1000 2 50 500 1666

Dit brengt ons tot een merkwaardig jaartal uit de tweeden Engelschen oorlog. Welk beroemde zeeheld in dat jaar sneuvelde zal onze lezer gemakkelijk kunnen vinden.

P. G. vraagt, hoe men den tijd heeft op te vatten die vermeld wordt in 1 Sam. 30 vs. 17.

D Wij lezen in dat hoofdstuk, hoe de Amalekieten Ziklag, de stad van David, hadden verbranden menschen en beesten weggevoerd. David en zijn te mannen joegen de roovers achterna in de woestijn van het Zuiden. Daar vonden zij een Egyptischen knecht van een Amalekiet. Deze knecht, die wegens ziekte achtergelaten was, beloofde hun hen te geleiden tot het leger der Amalekieten. Van dezen knecht nu lezen wij in VS. 16. Dit vers en vers 17 luiden:

En hij leidde hem af; en zie, zij lagen verstrooid over de gansche aarde, etende en drinkende en dansende, om al den grooten buit, dien zij genomen hadden uit het land der Philistijnen, en uit het land van Juda.

En David sloeg ze van de schemering, tot aan den avond van hunlieder anderen dag; en er ontkwam niet één man van hen, behalve vier honderd jonge mannen, die op kemelen reden en vloden. *

Hieruit blijkt, dat de roovers, geen overval verwachtende, zich vroolijk maakten, maar onzacht gestoord werden. David overviel hen in de schemering, waarmee de morgenschemering bedoeld wordt. De strijd duurde tot den avond. Ongeveer om zes uur in den avond begon bij de volken van het Oosten een nieuwen dag, gelijk men nog bij den Joodschen Sabbat kan opmerken.

Dikwijls leest of hoort men de school, de schilderij, en dan weer het school, het schilderij. Is het geslacht van deze woorden dus niet vast bepaald ?

p.

Wij kunnen deze vraag hier slechts kort beantwoorden en merken dan op: d

1. Dat er woorden zijn, die al naar hetgeen zij beteekenen verschillen van geslacht. Zoo bv. „(/ir patroon is afwezig" en „^rf patroon is mooi"; de kamp (strijd), het kamp (legerplaats).

2. Het komt ook voor, dat het onderscheid door den een wel, door den ander niet wordt erkend. Zoo b.v. het school (gebouw), (fi? school (leerlingen).

3. In verheven en in gewonen stijl maakt D men soms ook verschil van geslacht. „ZJzV a oogenblik zal haast verschijnen" {dat oogenblik); w Mozes in den braambosch {het braambosch).

Bij al deze woorden is het verschil merkbaar door het onzijdig geslacht in het woordje het. Lastiger is het bij mannelijk en vrouwelijk die beide de vereischen.

Nacht, dood, vrede, tijd, zijn mannelijk, doch kunnen ook gerust gelijk oudtijds vrouwelijk gebruikt worden. Dit geschiedt trouwens nog zooals blijkt uit:

Middernacht.

Te dier tijd. Ter dood enz.

Nu zijn echter de meeste menschen niet knap genoeg om uit te maken hoe het wezen moet. Zelfs de geleerden zijn het daarover niet eens. Handelt nu ieder hierin naar willekeur, dan ontstaat er groote verwarring. Daarbij komt nog dat wij Nederlanders ons in het spreken om mannelijk of vrouwelijk veelal heel niet bekommeren. Van een koe hoort men zeggen : hij graast; van een kring: zij is ontbonden. Het een deugt zoo min als het ander.

Daarom moeten wij, zoo lang de nu geldende regeling bestaat, ons daar aan houden, en in geval van twijfel de geslachtslijsten raadplegen. Wat verkeerd is kan dan allengs, worden verbeterd.

BRIEFWISSELING.

F. te A. U is afzonderlijk geschreven. N. N. Eenige vragen krijgen later een beurt.

HOOGENBIRK.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 november 1914

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 november 1914

De Heraut | 4 Pagina's