GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de' Graninger Kerkbode waarschuwt Mamix tegen een gemoedelijke vroomheid, die van het gezag der H. Schrift niet weten wü. Vooral voor de studenten, meent hij, schuilt hierin een gevaarlqke verleiding.

Amice frater.

Er zijn in onze dagen heel wat menschen, die met het Woord Gods hebben afgerekend, die ia dk geval van de onfeilbaarheid van dat Woord niets willen weten, maar die toch zeer godsdienstig zijn. Zif spreken veel over de religie, of liever over de religieuze ervariiig. Hun godsdienst is gemoedsleven.

Het schijnt, dat vooral in de studentenvrereld die soort vroomheid nogal opgang maakt De studentenwereld is een eigen afgesloten wereld, scherp afgescheiden van het gewone burgerleven. Men heeft dat wel eens afgekeurd, maar het is het best de dingen te nemen zooals iij zijn, als zij tenminste niet ingaan tegen het Woord Gods. De menschen maken allerlei kringetjes, en dan nog wel, die er veel minder reden toe hebben dan onze studenten. Wie dit bedenkt, verzoent zich spoedig met het in aEe tgden en aUe landen geconstateerde feit, dat de student meent een apart wezen te zijn, die in een eigen wereld leeft, al behoeft dit nu niet zoover te gaan, dat men een eigen catechisatie, ja zelfs een eigen studentenkerk noodig heeft

In de laatste jaren wordt het meer en meer de gewoonte, dat de studenten ües zomers conferenties houden, het Uefst in de open lucht, conferenties, waarin over alleribi belangrgke rat-pn^ het geeste-Igfc leven betreffende, gesproken wordt • Hoe afgesloten de studentenwereld echter-ook is, men vindt er dezelfde nuances weer als in het gewone meer aUedaagsche leven.

Er zijn dus ook verschülende organisaties. Zoo hebben de Orthodoxe studenten hun Nederlandsche Christen Studenten-Vereeniging, de N.C. S. V. De vrijzinnige studenten vormden een vrijzinnigen Christen-Studenteabond, die zich dus tooit met de initialen V. C. S. B.

Men heeft gelukkig ook nog een Gereformeerde Studentenvereeniging, welker leden den smaad dra-ven te dragen van dicht bg de belijdenis der vaderen te bigven. Vooral in de wetenschappelijke wereld is daar moed voor noodig.

Want men staat daar zoo hoog. Men weet zooveel, niet waar ? Men is het puikje van het menschdom, de fgne leur, en het spreekt dus wel vanzelf, dat deze bloem der cultuur zich niet kan onderwerpen aan de H. Schrift. Alleen de stumpers, die maar zoo half en half mee kuimen, die bigven de steile Orthodoxie handhaven.

Men moet de moderne geleerden in hun tgdschriften maar eens hooreu oordeelea over den arbeid van onze Gereformeerde geleerden. Onder jongelieden is zulks gewoonlijk nog erger. De meester in zijn wgsheid gist, de leerling in zijn waan beslist i

Men kan zich zoo eenigszins voorstellen, hoeveel waanwijsheid er in sommige zomerconferenties te berde wordt gebracht. Studenten hebben een eigen wereld, maar z^ lijden ook wel aan de kwaal, die de leeftijd, waarin men is, voor bijna alle menschen nteebrengt.

De moderne wgsheid werkt vooral in de hoofden, welker ooren aan den achterkant nog niet geheel droog zgn, wel eens wat verwarrend. Maar wg moeten niet vergeten, dat er onder de studeerende jongelieden ook heel veel ernstige zoekende geesten zgn. Juist aan onze Universiteiten is het moeüijk staande te blijven in de waarheid, die men als kind leerde, of den weg te vinden in den doolhof der wetenschap.

Met diepen ernst en soms met pijnigende vragen in het hart zoeken vele jongelieden de rust voor hun hat, bevrediging voor de zielsbehoefte. En ik twijfel niet of de besprekingen in de zomerconferenties zgn velen tot zegen geweest Wij moeten trachten nüke menschen te leeren verstaan voor we een oordeel vellen.

Het gaat nu echter met de studentenvereenigingen een heel vreemden weg op.

De Orthodoxe vereeniging telt vele Ethischen, maar ook vele Gereformeerden onder hare leden. De secretaris is een Gereformeerd oud-predikant, een zoon van Prof. Rutgers, die den dienst des Woords varen liet voor dit baantje. i. Het is een sterke vereeniging met een flink kapitaal die haar conferenties houdt in een. groot kasteel met prachtige omgeving. Zeer aantrekkelijk voor jonge menschen.

•Maar de bond van vrgzinnige studenten schgnt de Orthodoxe vereeniging te overvleugelen. En nu is er sprake van fusie, van samenwerloBg, zoo m'et samensmelting.

De secretaris van de N. C. S. V. heeft ontdekt dat het verschfl alleen voortspruit uit de omstandigheid, dat men. uit verschillende kringen komt. Orthodoxe en moderne studenten lijn naar hun geloofservaringeEL/eïbi in hun uitid^en volkomen

Dr. Gunning' 'i^^^te in PniëL dat - hg nimmer had kunnen gelooven, dateer goede, rgke geloofservaring kon zgn zonder het geloof in den Borg en Zaligmaker Jezus Christus. Maar zie, na lang met vrgzinm"ge stu'denten gesproken te hebben, had hg een rgk religieus leven ontdekt. Hg moest nu zeggen: het kan. D. w. z. men kan het waarachtige geloof hebben zonder dea Christus als Zaligmaker van zondaren te be­ lgden.

De Vrijzhmigen en Ethischen spreken van de Christuservaring. Eneen enkel Gereformeerd predikant sprak reeds mee in dien geest

Een van de leden der Vrijz. Studentenvereeniging schreef, dat hij niets moest hebben van de oudmodemen; voor hem was er maar één geloofservaring. in den geest van Prof. Roessingh. Die was d-as voor hem de groote figuur. Een ander zocht het geloof van Jan Ligthart

Anderen beweerden echter, dat het voor hen nog niet vast stond, dat Christus de voornaamste openbaring Gods was/ Zg neigden er toe om andere figuren hooger aan te slaan.

Men ziet dus, welk een eigenaardig religieus stelletje er hier bijeen is gegaard. En nu zonden de Orthodoxe studenten hét daarmee heel goed kuimen vinden? Dat wordt zeer bedenkelijk.

Bedenkelijker nog, omdat van onze predikanten aan de beweging in de N. C. S. V. lustig meedoen en er voor spreken. Zelfs zgn er van onze hoogleeraren geweest.

Hoogstwaarschgnlgk zuUen de oogen wel opengaan, als het tot een samensmelting komt tusschen de Vrijzinnige en Orthodoxe vereeniging. •• Ik wil het althans hopei^

De Gereformeerde studenten hooren in zulk een kring niet thuis, dat staat wel vast Maar men beleeft in onze dagen vreemde dingen.

Daar heeft men het geval Netelenbos. Ik zal er niets van zeggen. De wachters op Sions muren zullen waken. Maar is het niet eigenaardig, dat een Gereformeerd wetenschappelgfc man over deze zaak een brochure schrijft, getiteld: Geen gewetensvrijheid in de Gerereformeerde kerk?

Welk een verwarring van denkbeelden.

De Calvinisten, hebben gestreden voor de gewetensvrgheid in den staat.

Zij hebben, als het moest, er hun bloed voor gegeven.

Maar gewetensvrijheid in de kerk? Wat is dat nu voor een onzin, - Het geweten is immers in de Geformeerde kerk uiteraard gebonden aan het Woord Gods en aan de belijdenisschriften.

Wie het daar niet mee kan vinden behoort in de kerk niet meer thuis. Hg kan heengaan en niemand die hem daarin verhindert Er is niemand die zoo'n man of vrouw in de gewetensvrf heii wil krenken. Maar de kerk moet de conscienties toch bigven binden aan de waarheid die zij belijdt? Anders is zij geen kerk meer. Maar een... ja, ik heb er geen naam voor.

Het ziet er m sommige wetenschappelgke hoofden vreemd uit.

Laten onze mannen en - vrouwen wakende zgn. Onder den schijn van godsdienst loert de verleidmg van allen kant

Het gevaar van" die verflauwing der grenzen is veel grooter dan de verleiding vaa het ongeloof. En die Ethischen zijn heele, beste vrome menschen, daar niet van.....

Maar voor onze Gereformeerde belgdeniszgnhet de gevaarlijkste lieden.

Men ziet het altgd weer Zg kunnen, als het er op aankomt, veel beter met de modernen opschieten dan met luiver Gereformeerden.

Zooals de ouden zongen piepen de jongen.

Daar zullen de Ethische studenten reeds weer samengaan in. één vereeniging — er is tenminste veel kans op — met de vrgziimigen. Ook wordt aan samensmelting met den Gereformeerden studentenbond reeds gedacht

En als tegen zulke feiten onzerzgds wordt gewaarschuwd, dan wordt gesmaald yao ketterjagerg., . zelfs in de Nederlander.

Laat men schelden. Hoe harder des te Uever. Het zou een bewgs zijn van getrouwheid onzerzijds. En wg kunnen niet te getrouw en als het dewaarheid geldt niet te hard en te scherp en te onverzoenlgk zijn.

Geloof mg, met hartelijke groeten en heilbeden als steeds

geheel de uwe

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 mei 1918

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 mei 1918

De Heraut | 4 Pagina's