GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

20

nera flexusque clvltatum intenderent animum, vera illa scientia caus~arum, quibus res continentur humanae, caruerunt." 63) De "vera scientia caulsarum" ontbreekt, waar met de Causa causarum geen rekening wordt gehouden. En eerst met deze beliJdenis der God~lijke ca~aliteit k~n ook het teleologisch princiep in de historie worden gehandllaafd. Een unbewuster Weltzweck, hetzij dat dit met KANT als een geheim plan der Natuur, of met HEGEL als een zelfontwikkeling der immanente idee wordt gedacht, is een contradictio in terminis. Een Weltzweck postuleert een bewust, persoonlijk wezen, dat voor de;-;anvang, aller historie met Goddelijke wijsheid dit TÉJ..O:: gesteld heeft, met Goddelijke souvereiniteit den loop der historie beheerscht en met Goddelijke Almacht in de bereiking van dit doel zichzelJ \ verheerlijken zal. Zoo blijkt, dat "trotz aller modernen For· schungen Gott in der Welterklärung nicht überflüssig gewor· gen, sondern nach wie vor ein notwendiges Postulat der Vernunft und der unentbehrliche Schiussstein einer befriedigenden W cltanschauung ist." 64) Zonder Weltregierung is de Weltge· schichte niet te verstaan. Wat postulaat is van het Vermmft, biedt de H. Schrift al~ Goddelijke waarheid. Zij leert ons, wat de historie langs empiri schen weg ons niet leeren kan, dat God Almachtig van eeuwig heid af in den raad Zijns willens het TÉMe; heeft vastgesteld zij verklaart ons, hoe trots de "Mannigfaltigkeit der Erschei nungen" en den altoos wisselenden factor van den menschelijker wil, er toch een vaste gang in de ontwikkeling der wereldge schiedenis zijn kin, wan~ God leidt de harten der Koninger als waterbeken en geen haar wordn van ons hoofd gekrenk zonder Zijnen Goddelijken wil. En zij alleen kan ons ook zeg gen wat dit TÉMt; is, waardoor de ontwikkelingsgang der historie wordt beheerscht: de volle openbaring zijner Goddelijke óó~C(, Met zulk een Weltanschauung de historie te willen verklarer ;:;; staat eindeloos veel hooger dan met een mechanisch Causali . ( tätsgesetz. . ~ De bezwaren, die tegen dit dogma worden ingebracht, geld er ~ veel meer de onjuiste toepassing van dit dogma door de ouden "theocratische" School dan het dogma zelf, of, voorzoover zij he

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's