GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 27

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

26

besluit Gods de geschiedenis der Kerk ten nauwste ligt saamg~weven met de geschiedenis van ons menschelijk geslacht en daarom de wereldgeschiedenis zonder de geschiedenis der Kerk niet is te verstaan? Ongetwijfeld moet dan ook worden toegestemd, dat wanneer men de Kerk niet Doopersch als een oliedrop op de wateren van het menschelijk leven wil laten drijven, maar ha::lr .naar Christus' woord opvat als een zuurdeeg, dat heel het menschelijk leven moet doortrekken, de Weltgeschichte wel degelijk met de Kerk als een der machtigste factoren in de -geschiedenis heeft te rekenen, evenals de Kerkgeschiedenis omgekeerd ons ~ telkens met de Wereldgeschiedenis in aanraking brengt, zoodat 11 een absolute ~cheiding tusschen beide niet mogelijk is. Indien men dan ook met C. F. STÄUDLIN, op KANT'S voetspoor, in de Kerk niets anders had te zien dan ~en "Gesellschaftige Anstalt," om de menschen vroom te maken, 78) indien men met Dr. J. 1. DOEDEs 79) en Dr. J. G. R. ACQuOY 80) te gelooven had, dat deze Kerk niet door Christus noch door zijne Apostelen gesticht was; indien men in den geest, die in deze Kerk werkte, niets anders te zien had dan een zeker vroomheidsgevoel, of zoo als Prof. L. W. E. RAUWENHOFF het noemde: den geest der menschneid; 81) indien men met F. Ch. BAUR 82) en R. ROTHE 83) in Hegeliaanschen trant de Kerk als een tijdelijk hulpmiddel te beschouwen had, dat zijn 'fÉM; vindt in den .Christelijken Staat en eens daarin zal worden opgelost, dan zou er metterdaad geen enkele reden denkbaar zijn, waarom men de geschiedenis dezer Kerk, dàn een bloot menschelijk verschijnsel, niet onder de ~eschiedenis van het leven der menschheid subsumeeren zou. Een principium divisionis is er dan niet. Maar wanneer men op grond van wat de Schrift ons leert, gelooft, dat de Kerk niet een stichting is van menschen, maar van Chri tus Jezus zelf; 84) dat ze als ecclesia visibilis de openbaring.i het mystieke lichaam van Christus; dat' ze haar bestaan heeft, niet aan zeker vroomheidsgevoel, maar aan het r wedergeboorte; dat de Geest, menschheid maar de Heilige die in haar werkt, niet cl t ligt in den Christelijken Geest is van God; dat haa

I

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's