GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 32

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

-' 31

heeft plaats gevonden. } ,tandpunt leidt consequent, gelijk BAuR terecht opmerkte, heffing van de Kerkhistorie 102) . In de Gereformeerde belijdenis, dat er onderscheid moet gemaakt worden tusschen de ecclesia invisibilis, die altoos zich zelf gelijk blijft, en de ecclesia vr;ibilis, die Christus door Zijn Woord en Geest leidt tot de voorgestelde volmaaktheid, is deze tegenstelling overwonnen. De Ecclesia visibilis heeft dan bij haar ~anvang- in de Apostolische gemeente, hoe zuiver ze toen ook was, haar 'fÉl.oq nog niet bereikt, maar heeft als het mosterdzaadje uit de gelijkenis zich te ontwikkelen en het doel dier ontwikkeling is dan steeds volkomener het ideaal te bereiken, dat niet de eerste gemeente, maar het Woord Gods haar biedt. )}Das Ziel ihres Werdens ist Darstellung ihres Wesens". 103) tZe moet dus, evenals elk kind van God, zoolang ze nog op aarde ~ is, belijden: ik jaag er naar of ik het ook grijpen mocht, maar gègrepen- heb ik het niet. Haar roeping kan dus niet zijn, zooals ome wil, om met Goddelijke' onveranderlijkheid als een Rots te midden der bare-n van het menschenleven te staan, maar evenmin gelijk de geschiedschrijvers der Reformatie wilden, om, na eerst het ideaal bereikt te hebben, en daarna al schrikkelijker te zijn verbasterd, telkens weer tot haar uitgangspunt terug te keeren. Noch een semper eadem, noch een eindelooze repetitie van gelijke momenten geven een historie. / Heeft de Kerk dus een ontwikkelingsproces gehad, dan is . de eerste vraag: door wie deze ontwikkeling wordt geleid? De Schrift kan ons daarop alleen het antwoord geven, want de ~ empirie doet ons in die ontwikkeling der Kerk alleen den men·schelijken factor en het causaal verband der dingen zien, maar verklaart ons niet den geestelijken factor, die daarachter schuilt. De Schrift leert ons, dat deze ontwikkeling, ook al geschiedt ze door den menschelijken factor en al is daaruit het gebrekkige en zs>ndige in die ontwikkeling te verklaren, ste_eds staat onder leiding van Hem, die de Koning is Zijner Kerk die haar ee~s onbevlekt en onberispelijk. als Zijn Bruid aa den Vader zq,l' voorstellen, en die zelfs die tijdelijke verbastering~ afwijking zijner Kerk als middel gèbruikt om haar nader te brengen tot haar doel. Het beeld, met zekere voorliefde door de RoomI

--

;x..

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's